Kuala Lumpur och Chiang Mai! from Malaysia to Thailand..

Nu har det hant grejjer vill jag lova!

Lamnade Bali i mandags kl 13:55 och landade i Kuala Lumpur, Malaysias huvudstad vid 17-tiden. Jag hade fatt i uppgift att boka hotell, och hade blivit tipsad av Paal att bo i "Chinatown". Vi hamnade nastan dar. "Little India" blev det, ganska trevligt det med!
Tog taxi fran flygplatsen in till KL som ar en stad pa 4-6 miljoner invanare, beroende pa hur man raknar med ytteromrade osv. Markte direkt att jag gillade stamningen, det var liksom en positiv kansla fran start. Hade fruktat att det skulle kannas som Bangkok. Inget ont om Bangkok, det ar trevligt pa sitt satt men sa JAKLA stort och hetsigt. Kuala Lumpur kandes dessutom renare och folk ar inte pa dig och tavlar om din uppmarksamhet i varje gatuhorn. Sadant uppskattar vi!
Daremot var det 35 grader varmt under tiden vi var dar. Det ar jaavligt varmt!!
Alla taxichaufforer vi akte med agerade stolt mini-guider dessutom, asbra. Blev forvanad over hur mycket engelska dom kunde aven om dom pratade hellre an bra.
Bilko in mot KL.


sjukt mycket vespor och mopeder i de asiatiska lander vi besokt!



Eftersom vi hade snalt med tid i KL gav vi oss ivag pa sightseeing omedelbart mandag kvall. Otroligt fin stad!


Kuala Lumpur

Petronas Towers

ElliPelli i KL!

Enormt kopcentrum!

Sushi-Train. Gotta Love it!

Cotton on is the shit. Elli i nyinkopta All Stars fran Kuta!

Jag ar skeptiskt till Tiger "Mr Otrogen" Woods. Go Elin, ta barnen och Tigers pengar och flytta hem till Svea.

Utanfor Pavillion Kopcentrum.

Petronas Twin Towers. Varldens tredje hogsta byggnad, 88 vaningar.




Du & Jag

Pa tisdagen var det upp tidigt som gallde. Vi ville utnyttja dagen till 100% och det gjorde vi ocksa. Tog forst en promnenad till Independence Square. Otroligt varmt, typ 35 grader, vi funderade over hur vi skulle overleva dagen. Tydeligen ar den lagsta dagstemperaturen pa aret runt 22 grader och den hogsta upp emot 40 grader. 

Independence Square. Varldens hogsta flaggstang, 100 metern hog.

Malaysias flagga.

Vid Independence Square tog vi taxi upp mot Lake Gardens. Har besokte vi en fjarilspark och gick sedan totalvilse i Lake Gardens. Elli sager sig aven ha sett en orm har, men jag blundar och sager att det ar ett pahitt! Waaah!

Lake Gardens. "Buttefly Park"

Sjukt fin fjaril.

Vy fran Lake Gardens.

Vi akte till 2 olika kopcentrum. AC ar sa underbart!! Besokte en djuraffar pa hogsta vaningen dar de hade igelkotttar i bur, massa sota katter, hundat och hamstrar!
Sedan behovde vi vila fotterna och gick for att se "Alice in Wonderland" i 3D for 30 kronor. Johnny Depp is King!

Igelkottar i bur. What, liksom?

Kvallen bjod pa marknad i Chinatown. Battre an forvantat faktiskt! antar att vi ar hardade efter all hets i Kuta, for jag blev forvanad over att folk faktiskt lat oss vara nagorlunda i fred och titta pa grejjer utan att dom skrek sig hesa med olika priserbjudanden.
Kommer vara sjukt forvirrad i E-tuna nar jag kommer hem. Ingen som forsoker fa mig att kopa nagot? Ingen som kan ge mig ett battre pris an 199kr? INGEN?  Halla? Jag ar blond och svensk. Halvera priserna, genast! Jag buder 20 Baht!

Elli i Chinatown.

i Chinatown testade jag pa "Fishmassage". Man sticker ner fotterna i ett akvarium fullt av sma minifiskar som borjar ata hud fran dina fotter. Detta later varre an vad det ar. De ater bara dod hud som inte ska vara pa dina fotter, typ om du har harda halar. SKITBRA for backpackerfotter mef andra ord.
 Det kittlades som in i tusan och nar jag skulle byta till akvariumet med storre fiskar fick jag panik.Det kandes som att fiskarna pussade mina fotter, men for min del hade det rackt med 10 fiskar istallet for narmare 100 eller vad det kan ha varit!!   Ska bli kul att se Ellis video pa detta senare. Mina halar blev i alla fall lenare och fiskarna fick gratis mat. Tva flugor i en small!!

Fishmassage! jaklar vad det kittlades.

Pa onsdag (24:e) morgon hade vi blivit lovade att bli upphamtade kl 8:30 av en taxichauffor. Han skulle kora oss till flygplatsen for 70 ringit (140kr). Elli var tvungen att ga till en uttagsautomat for att hamta ut pengtar sa taxichaufforen skulle vanta utanfor marknaden som var utanfor hotellet. Nar vi kom dit var han inte dar. Vi hittade honom inte. Eller sa hade han dragit. Efter 5 minuters letande hittade vi en annan taxi som skulle skjutsa oss for 80 ringit till flygplatsen. Vi kom fram glada och nojda, men nar jag skulle skriva ut mitt boardingpass sager dom till mig att jag at pa FEL flygplats!!. Det blir till att hoppa in i en ny taxi och aka till den andra flygplatsen en halvtimme bort. Eftersom jag inte atit nagot kakar vi lunch pa "Starbucks" och i sista minuten springer vi ombord pa planet till Bangkok.
Mamma, Jag vet att du blir svettig bara av att lasa detta. Men jag kommer alltid fram till mitt mal. Ibland tar det bara lite langre tid eller kostar lite extra. Men jag lar mig alltid nagot pa vagen.

Flygresan gick bra och Elli hade en liten pojke framfor sig som kastade juiceforpackningar pa henne. Sjalv hade jag en Malaysisk hardrockare brevid mig.
Framme i Bangkok kommer Ellis ryggsack sa fint pa rullbandet. Min finns ingenstans.
Som tur ar hade vi inget annat flyg inbokat eller ens nagon plan, sa vi vantar pa Bangkok Airport tills nasta flyg fran KL kommer. Och dar ar min vaska!

Eftersom det ar politiska konflikter och sammandrabbningar i Bangkok valde vi att aka vidare. Vi bokade flyg till Chiang Mai,  en stad pa ca 700 000 invanare, 70 mil norr om Bangkok. Vi fick hjalp av en reseinformator pa Bangkoks flygplats att boka hotell och tur. (alskar hur organiserat det ar for turister i Thailand, om man vill). Maia som jobbar som kock pa Ica Maxi E-tuna, tipsade mig om Chiang Mai. "Har man inte varit i norra Thailand sa har man inte varit i Thailand", sa hon. Antar att hon syftade pa att Phuket etc har blivit for exploaterat.
 Vi blev upphamtade pa flygplatsen runt klockan 20:30 lokal tid. En man stod med skylten "Miss Errsson", haha. Hotellet ar helt okej. Det marks att vi ar tillbaka i Thailand. Toaletterna spolar knappt och duschen at en kran pa vaggen. Men vi har AC och Tv. Det kunde ha varit varre. Det ar hardcore living.

Idag (Torsdag) hade vi massa aventyr inbokat. Kl 8:30 blev vi upphamtade vid hotellet och akte 1 timme utanfor Chiang Mai dar vi fick testa pa "rafting" pa bambuflottar. Klen rafting om man jamfor med "Tully River" i Australien.  Men det var underbart dridfullt, och vi hade en jattegullig guide som ville guida oss kring Thailandsk natur trots att han var usel pa engelska. De gav oss farggglada hattar och lat till och med mig ha ansvar for baten. Det var INTE latt att styra vill jag lova.
Naturen var fantastiskt!!












Haha. A en riktig affarsman. (20 Baht = 5  kr)

Efter raftingen bjods det pa elefant-show. Sjukt intelligenta djur! De kunde allt fran att sparka fotboll till att mala tavlor. Djupt imponerande.







Elefanten Suda (5 ar) ar fan battre pa att mala an mig!!

Seriost kan ni fatta att en elefant har malat den har??

Sedan fick Elli och jag rida pa elefanterna i 50 minuter i skogen. Guiden hoppade till och med av sa att vi fick rida sjalva. Detta skulle aldrig handa i Sverige med alla lagar och regler. Maste saga att jag var liite radd for att elefanten skulle skena, men det var en grymt kul upplevelse! Tror till och med att vi fick den hogsta elefanten.









Efter ridturen fick jag klappa bebis-elefanten. Saaa gullig!!!





Innan lunch stannade vi till vid en marknad. En Thai-morsa skrek att sina 3-5 ariga barn  att de skulle salja armband till oss turister. Barnen var sa fina och gulliga och var mest intresserade av sina klubbor som dom fatt i "lon". Fyfan vad arg jag blev. Lat ungarna leka och salj dina egna armband kvinna!


Sedan fick vi aka "buffel med vagn" till lunchbuffe'n. Och JAG fick styra buffeln. Helt galet.




Efter lunchen stannade vi vid en orkide'-tradgard. Dey var valdigt vackert och jag forundrades over hur lite vatten en orkide' behover.  Rotterna hangde helt i det fria. Mamma och mormor hade alskat denna delen av varan utflykt.





Vi far se vad som sker efter detta. Ser ut som att vi ar pa vag mot Laos.

Hoppas att allt ar bra med alla vanner darhemma. And friends all over the world who are watching pictures.
Jag saknar er/ I miss You.

Xo Sandra


Kommentarer
Postat av: Sara

Finns det ett nytt mobilnummer nu, eller är det samma som när ni var i Thailand förut? Saknar dig/er här hemma! Men nu börjar snart nedräkningen(iaf för min del!)

Puss

2010-03-25 @ 17:18:09
Postat av: Madde

Ja de är alltid kul när nån kommenterar :) Ja el hur :P som mamma sa i går, ja skulle vara gravid jämt för då ligger ja kanon i hba1c :P hehe..



Det måste vi absolut göra, de var så grymt länge sen, åh ja vill höra hur du har haft de när du varit iväg..



Mycket kan ja ju läsa om här men de är inte samma sak :)



Ha de så bra där borta :)

Kramar

2010-03-25 @ 17:24:52
URL: http://shabo.blogg.se/
Postat av: Elli

Vad sot du ar! Du och jag! Och du fick mig pa bra humor igar fast jag var lite maputtrig forst. Puss du ar duktigast pa att blogga av alla jag kanner vannen :)

2010-03-26 @ 06:12:31
Postat av: Vendela

Tycker om det du skrev! Trevligt att se en del fina saker och inte endast det vanliga sakerna som man kan läsa om varenda dag. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0