ett dygn fyllt av skratt och tarar, antligen pa Koh Pa ngan!

Sitter i receptionen pa var bungalowby nu och tanker pa hur harligt livet kan vara. Vi har en liten bungalow 50 meter fran stranden, och har antligen fatt sola oss idag utan storstadsbuller i bakgrunden.

Jag kan dock latt saga att detta har varit ett av de tuffaste dygnen i mitt liv. Det ar klart att man ar forberedd pa att livet som backpacker inte alltid ar sa glammigt, men det har har chockat oss svart. haha.
thailandarna ar underbara och hjalper till med transporter kors och tvars sa vi har inte behovt bara runt pa vara tunga vaskor speciellt mycket, vilket ar skont.
Taget fran Bangkok centralstation avgick igar (fredag) klockan 17, och det blev en rejal overaskning. Min tanke om kupe' far mig sahar i efterhand att le brett. man fick sitta tva och tva mitt emot varandra i en trang tagvagn och jag hamnade mitt emot en liten thai-gubbe som lagt upp sina bara fotter pa mitt sate och laste tidningen. Tvars over i gangen satt tva kanadensare, sag ut som morfar och barnbarn och drack ol och rapade. ganska nara hade jag dock mina resekompisar sa det var ingen fara. Men taget var som taget ur svenskt 50-tal (skulle jag kunna tanka mig) och det gick valdigt, valdigt sakta och vingligt. vi tuffade ut ur Bangkok och fick se allt fran lyxiga skyskrapor till sma skjul intill tagralsen dar folk faktiskt bodde. barnen var praktiskt taget ute och lekte pa ralsen.
Vid klockan atta kom det en tagkonduktor och baddade sangarna och jag krop upp pa mitt loft. sangen var typ 1 meter bred och det gallde att halla i sig om man skulle ligga kvar daruppe vill jag lova. Elli gjorde att toabesok och kom tillbaka vit i ansiktet. Toaletten var ett hal ratt ner i golvet och man fick kissa rakt ner pa ralsen och halla balansen genom att halla sig i vaggen. Ingela testade toaletten aven hon, men jag holl mig sa lange jag kunde. Till slut var jag superkissnodig och var tvungen att ga. Jag gick mot samma dorr som elli och ingela hade gatt in genom men blev hanvisad till dorren mitt emot av en vanlig man. Dar fanns en toalettstol! hahah, jag garvade ihjal mig nar det gick upp for mig att de andra tjejerna tagit herrtoan och statt dar och balanserat i onodan. Dock var kvinnotoan inte mycket att hanga i julgranen den heller.
klockan fyra stannade vi till vid Suratani (?) och blir snabbt slussade vidare till en gammal skruttig buss dar vi trangdes som packade sillar. Man kande sig rejalt omtumlad efter nagra fa ynka timmars somn pa det skuttiga taget. Bussen korde pa stora landsvagar med dorrarna vidoppna. great liksom.
Vi blev avslappta nara vattnet dar massa resenarer samlats och klockan hade hunnit bli halv sex ungefar. Vi fick reda pa att baten till Koh Samui skulle ga halv att sa det var bara att sitta och vanta. Det var totalt morker och min ormfobi gjorde sig pamind, men det ljusnade snart och visade sig bli en riktigt vacker morgon. Elli har fatt munblasor sa hon har inte varit sa glad idag, vilket ar mycket forstaeligt. de forsta tararna av utmattning kom nog dar vid sjusnaret. Myggorna holl pa att bita ihjal oss och vi forsokte halla oss vakna genom att spela rese-geni som jag kopt pa flygplatsen.
Nar transportbussen till hamnen val kom sa blev den snabbt full, sa vi kom inte ivag for ens med den andra bussen vid halv nio. Alla fonster var vidoppna nar de korde pa motorvagen sa jag kunde knappt blinka eller andas under hela rutten, hahah.
Sedan vantade 3 timmars batfard, forst till Koh Samui och sedan vidare till Koh Pa ngan. Efter en pasta Carbonara och en ol var vi manniskor igen, MEN NASTA GANG TAR VI FAN FLYGET.

Det ar skont att komma bort fran storstaden och det ar verkligen en kontrast att komma ut pa oarna. Naturen ar valdigt vacker och allt ar sa gront och fint overallt. Nu ser vi fram emot lata dagar i solen och fullmoonparty pa mandag. Vi tog en eftermiddag pa stranden utanfor bungalowsen och jag lyckades givetvis med konststycket att ha ner hangmattan som jag lagt mig tillratta i pa stranden. Mera ris och mindre pommes frittes for mig! ;D

Och jag maste maste maste komma over min ormfobi. Hittills har jag sett 2 st odlor och 2 st jattelika
tusenfotingar.

Hoppas att allt ar bra med er darhemma, och tack for era kommentarer, det kanns kul att ni foljer mig har pa bloggen!

waiting for the train..

yes, blev ett litet inlagg till. vi var tvungna att checka ut fran hotellet vid tolv och blir inte upphamtade av taxin till tagstationen for ens klockan halv fyra, sa vi gick och kakade och slar ihjal en timme pa internet-cafe't. Igar kvall akte vi in till en annan del av Bangkok for att ga pa nattmarknaden, vilket betydde annu mer folkmyller, helt otroligt mycket folk, kan inte sluta forundras. vi var hungriga och letade ett tag efter en restaurang som inte salde enbart thaimat, da det inte ar nagot for Ingela. efter ett tag hittade jag in i en liten mysig grand dar det stod att de hade "western food". vi gick in och satte oss och sag att folk kollade konstigt pa oss och fnissade lite. Efter ett tag fattade jag varfor, det satt enbart killar i olika aldrar typ tva och tva vid borden. faktum var att vi var de enda tjejorna pa restaurangen. Elli, Sandra och Ingela hade hamnat pa gay-restaurang. haha, typiskt oss.Efter att ha strovat runt ytterligare pa marknaden bestamde vi oss for att ta en taxi hem och satte oss i en taxibil som vantade vid vagkanten. Elli satte sig fram, vilket hon nog angrar i efterhand. Mannen som korde var totalt slut i huvudet, han borjade med att skramma oss och asgarva efterat, han petade Elli i sidan typ 3 ganger och skrek som en brunstig ko. han avslutade forestallningen med att dra fram en odla i plast och skramma oss med, sen ville han ha 3 ganger sa mycket pengar for att kora oss till hotellet som vi var vana vid. TACK OCH HEJ, sa vi. Vi tog en normal taxi lite langre bort istallet...En annan sak som irriterar mig till vansinne ar den utbredda sexindustrin har. typ 13-ariga flickor som dansar pa klubbar i bikinis. det ar sa att man mar illa!Nu ska vi ut och kopa oss lite snacks till den 12 timmar langa bussresan. vi sover overst i vaningssangar och vantar med spanning pa vilka som mer ska aka i samma kupe', kan bli en intressant natt.Nu ar det morgon hos er darhemma sa jag onskar er en trevlig dag, har har halva dagen gatt redan.//sandra

Bangkok!

Nu har vi varit ett dygn i Bangkok, flygresan gick jattebra men var sjukt lang. varmen slog emot oss som en vagg nar vi klev ut ur flygplatsbyggnaden, och det ar verkligen tropisk hetta. Efter en och en halv timme i taxi -nadde vi hotellet, och jag maste saga att jag ar forundrad over hur lugn taxichaffisen holl sig hela tiden.(bilkoerna i BK ar bland det varsta jag upplevt, langt mycket segare och langre an i exempelvis L.A. men sen bor det val ocksa sjukt mycket fler manniskor har)
Vi besokt Khao San road, kandes som ett maste nar man ar backpacket och trots att den var mindre an jag hade trott ar det mycket mer liv och rorelse an jag kanske hade trott. matvagnar overallt som saljer jattegood mati form av majskolvar, nudlar med tillbehor, kycklingspett och liknande for ca 7 kronor\portion.
Vi tog aven en tur till Chinatown dar vi kande oss som de anda turisterna pa vad som upplevdes som en gigantisk nattmarknad. folk sjong kareoke, visade upp livs levande apor i klader (tragiskt) och salde allt fran nyckerringar till mobler. jattekul var det!
Idag hade vi tankt vandra runt och se nagon av de stora kanda Buddha-statyerna och templen har i Bangkok, och fick en egen chauffor (mannen i vit skjorta) som korde oss runt till flera olika stallen i typ 4 timmar for 10 kronor var. helt sjukt nice.
Vadret ar skont och Bangkok ar ett trevligt myller,
nu langtar vi dock till oarna och imorgon (fredag) aker vi tag i tolv timmar over natten for att besoka fullmoonparty pa Kho phangan, Ko samui, phi phi Islands och lite Phuket innan vi aker tillbaka till Bankok igen den 13 november.
far se nar jag far tid att skriva nasta gang.
Kram pa er alla darhemma!

Final Countdown

nu handlar det verkligen om timmar tills vi åker, om ett dygn är vi på Arlanda. Kan inte minnas att jag var såhär nervös innan USA, men man kanske förtränger sådant.
Denna blogg kommer inte vara konstnärlligt utformad varken i bild, skrift eller layout - utan mer ett sätt att informera om resan och nå ut till flera personer samtidigt.
Nu ska jag rensa min packning, har med mig minst 10 onödiga saker känner jag.
Nästa gång jag skriver är jag någonstans där jag aldrig varit förut..bara tanken är svindlande!
Några få bilder från en obeskrivligt rolig helg.
//Sandra

Välkommen till min nya blogg!