QUEENSTOWN, Christchurch, Kaikoura

Hej!
Mycket har hant sedan sist jag skrev. Vet knappt vart jag ska borja och jag har sa mycket bildmaterial att det har inlagget skulle kunna ta timmar att gora klart. Men nagot ska jag val kunna knapa ihop.
Vi har kommit upp till Nordon igen och det kandes sadar nar vi vaknade upp till tsunamivarning i morse och att de raknade med 3meters vagor i Wellingtonhamnen. En orolig pappa ringde inatt, men nu kan ni vara lugna for vi ar sakra mitt pa on. Vad det hander mycker konstigt med varan varld.

Efter skydivingen i Lake Wanaka akte vi vidare ner till handelsernas centrum, Queenstown. Dit kom vi fram forra lordagen (20/2). Queenstown ar absolut mitt favvostalle pa Nya Zeeland, vagen dit bjod pa den mest otroliga naturen, och det ar svart att ta ut dom "finaste" bilderna for att ge en bild av vad vi sett.





Wanaka

Queenstown ar egentligen en ganska liten stad pa ca 7000 invanare eller nagot sadant, men dit strommar folk for att njuta av den fina naturen, den softa stamningen dagtid, det sjukt roliga nattlivet och alla aktiviteter som gar att utfora harifran. Queenstown och omradet runt omkring erbjuder over 600 aktiviteter och den kanske mest kanda ar  en av varldens hogsta bungyjump "Nevis" som ar 134 meter (!!!) hogt. Min kara van Ellinor tyckte att det var en toppenide' att slanga sig ut dar och falla fritt i 8 sekunder for att sedan slungas upp och ner. Jag ar djupt imponerad!



134 meter hogt.
pa vag upp efter hoppet
coolast i varlden


Har mottes vi aven upp med Paal igen, och denna galna norrman gav oss aterigen manga skratt och bjod pa en hel del galenskaper. Han tvingade upp mig tidigt pa morgonen for att ga och titta pa OS pa ett cafe' och satt och gormade som om han vore pa plats i Vancouver, jag satt nedhukad i min stol och bara garvade nar Sverige tog guldet i Crosscountryskiing.Mohaha, det var en sur norrman vi hade resten av dagen kan jag lova.

Jag och Paal

i Queenstown mottes vi upp med i princip alla manniskor som vi stott pa utmed resan fran nordon och dagen efter att vi anlant kom alla vannerna fran forsta bussen som vi hade ocksa. Det var manga kara aterseenden och valdigt tufft att saga hejda till allihop nar vi skulle aka. Man vanjer sig fan aldrig vid sadant.
Dagarna spenderades i nagon av dom sma parkerna eller vandrandes runt pa dom mysiga gatorna. Elli och jag hyrde cyklar en dag och cyklade utmed sjon som Queenstown ar byggd utmed, sa himla vacker dag och ett riktigt bra minne.
En dag nar Elli kom upp pa rummet hade nagon flyttat hennes grejer fran sangen och lagt dem pa sangen ovanfor min. Hon blev skogstokig och gick ner till receptionen for att ta reda pa vad det var for manniskor som checkat in pa varat rum och som tog sig friheten att flytta runt pa hennes saker. Snacka om att vi blev forvanade nar de berattade att det var 4 dova sextioaringar som flyttat in i varat rum och Elli var tvungen att byta sang for att det inte fanns nagon stege till den sangen. Mycket riktigt, in kom 3 dova personer och 1 tant som horde 3/4 av vad vi sa. Elli som ar intresserad av teckensprak forsokte fora konversationer, vilket gick ganska bra faktiskt. Jag var valdigt forundrad over hur sociala de var och att de verkligen ville forsoka prata med oss trots att vi stod dar som tva fantrattar ibland nar de forsokte forklara nagot. Jag larde mig tecknet for "god natt" och fick mig en tankestallare angaende att man ska vara ganska tacksam over att en sadan sak som horseln verkligen fungerar som den ska. Fatta att aldrig ha hort musik...
gamlingarna hade verkligen humor och en av gubbarna som var helt dov var tillsammans med kvinnan som kunde hora lite grann och han retades hela tiden med henne genom att garva ashogt. Tank er en person som skrattar jattemycket utan att kunna hora sig sjalv, decibellen ar ganska hog kan jag lova. Jag begravde huvudet i kudden otaliga ganger for att kvava mina egna skrattanfall, det var verkligen en udda grupp manniskor som dom tryckt in i ett rum.Gubben bad oss aven att vara tysta nar vi kom hem fran krogen for att han ville inte bli stord av vibrationerna nar vi kom in i rummet, sen asgarvade han igen och smallde igen toadorren jattehart. haha...
Dunkar upp lite random bilder fran Queenstown, fina vyer och bilder pa personer som fatt en plats i vara hjartan under denna manad.
vy fran stranden
Queenstown
Queenstown
kolla hur solen lyser upp bergen, jag stod bara och gapade mitt pa gatan.
det ar lag pa hjalm i NZ


haha, nagon djurar upp for backen
cykelbruttorna
Queenstown
vackra vannen
 Jag och Max. allas varan gatumusikant och entertainer.

Elli och Johan ar bada fodda 870404
Jag, Patrick och MichielPaal, James, Chris och Michiel
Danne!
Jag, Elli och Anton

SandvikenKillarnas schema for sin vecka i Queenstown, haha.
Supertuffa James fran Leeds, England
Johan och jag. Har firas det os-guld.

Vi gjorde aven en utflykt till Milford Sounds, en av de storsta nationalparkerna pa Nya Zeeland dar de har spelat in manga scener till "Sagan om ringen" och "Jurassic Park". Tyvarr hade vi valdigt otur med vadret den dagen, men pa grund av att det regnade fick vi se hundratals vattenfall utmed bergsvaggarna och bland de maktigaste berg jag sett i heka mitt liv.
bussen ar varat andra hem
las i spegelbilden!
Milford
Milford
Milford
Soren och Jag
Det pissregnade!

Milford Sounds, dimmigt!

 

kan nagon diagnostisera henne??

I ondags akte vi vidare mot Christchurch, Sydons storsta stad pa 350 000 invanare. Annicka akte med oss, de for de andra svenska tjejerna ville stanna i Queenstown en dag till och vi motte upp Peter, Patrick och Johan som hade varit och raftat, det blev en trevlig kvall pa indisk restaurang och mys i parken.

Pa vag mellan Queenstown och Christchurch

Jag,Johan,Peter,Patrik,Annicka
Patrick och jag pa en ganska udda bar

Vi spenderade en natt i Christchurch och akte alltsa dagen darpa vidare upp mot ett alldeles underbart stalle som heter Kaikoura. I Kaikoura kunde man simma med delfiner och vattnet var turkost och solen sken, helt underbart! Jag for min del behovde spara in lite pa slantarna sa vi valde att aka och titta pa vilda sjolejon istallet, haha, om jag hade varit ett djur hade det defenitivt varit ett sjolejon. Dom ligger bara och solar sig och badar hela dagarna. Kvallen spenderades pa hostelets veranda och vi hangde lite med nagra danska killar som for varan skull har utvecklat en slags dansksvenska, manga skratt har det blivit at detta.

Kaikoura


Vy fran varan balkong
Lite smaskrajj?
Heeej
haha, stortskon snubbe!
mys pa verandan i Kaikoura
Jesper och jag



Det har blir formodligen det sista inlagget fran Nya Zeeland, kanns lite vemodigt men samtidigt kanner vi att vi har gjort mesta mojliga med varan tid har. Kiwi Experience ska verkligen ha cred for allt vi har fatt uppleva. Jag ska inte ljuga, det har varit tidiga morgnar, sena kvallar, en jaaaakla massa bussakande och vandringar at hoger och vanster samt en busschauffor som vi bade alskar och hatar av hela vara hjartan - ""Smiley". Vi har bussat runt i Australien och NZ i 3 manader, och det ska bli sa jakla skont att slippa skumpa runt nagot mer. MEN det ar bland det roligaste jag gjort och jag kommer aldrig att glomma allt kul jag varit med om, alla manniskor jag mott och alla otroliga platser jag sett. Nya Zeeland ar verkligen en klass for sig nar det kommer till natur.
Imorgon anlander vi till Auckland pa eftermiddagen och da ska jag rensa bort alla tunga och utslitna klader samt mina gympaskor. Tidigt tisdag morgon flyger vi till Sydney dar vi har en layover pa alldeles for manga timmar, men sen ni, da bar det av mot Bali, Indonesien!!

Jag far rysningar nar jag tanker pa hur mycket vi varit med om, och tempot och trivseln ar sa hog sa jag tror inte att jag kommer att stanna upp och tanka pa vad det ar jag haller pa med for ens jag kommit hem. Men det handlar val om det, att leva i nuet och njuta av att bara finnas.

Ha det sa bra alla darhemma sa ses vi pa Bali!
 Over and Out, NZ!


Lyssna pa den har, helt underbar. http://www.youtube.com/watch?v=0HThCnCjikQ

Love /Sandra


Kommentarer
Postat av: Sara

Det är DU din jäkel som får mig att säga "heeeej" varje gång jag ser ett litet sött djur :P För när jag såg bilden på ditt lilla sjölejon så tänkte jag "nämen heej" innan jag såg att du skrivit heej bredvid haha =D Man blir ju som man umgås. Fast just nu så umgås vi ju inte så mycket :/ Men jag håller fast vid det ändå. Längtar tills du kommer hem och vi kan sitta på djurgårn och mysa, spela kubb i din(eller kanske min?!) trädgård, och åka till ditt land! För i sommar kan även jag köra runt med min bil och då ska det bli åka av! PUSS

2010-03-01 @ 17:33:03
Postat av: Thomas

Av bloggen att döma ser det ut som ni haft en "grym" tid i NZ, blir lite avundsjuk! På Bali ska ni passa på att leva lite lyxigt, sjukt billigt där. Var noga med vad ni äter, koka, skala eller skippa!

2010-03-02 @ 08:45:05
URL: http://sassibro.blogg.se/
Postat av: elena

Åh tack Sandra :) Ja hon är underbar må jag säga, precis som sin mor :O



För övrigt visste jag inte ens att du fanns är i bloggvärlden så nu jäklar har jag liiiite att ta igen och läsa. Hoppas ni har det underbart och röjer lite åt mig och Judith också. Blir en enorm smula avundsjuk när jag ser bilderna på er. Ta hand om er. Så hoppas jag att vi ses snart. Kram Elena

2010-03-05 @ 23:21:25
URL: http://elenacharlotte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0