Franz Josef, och vagen dit..

Dags for uppdatering!

Just nu befinner vi oss i Franz Josef, egentligen en by som fungerar som avstamp for resor och vandringar upp till glaciarerna "Fox Glacier" och "Franz Josef Glacier". Men som vanligt borjar jag dar jag slutade sist;

Efter att ha splittrats med Kiwigruppen fran norra on tog vi baten over till Sydon tidigt i sondags morse och stannade till for att overnatta i Nelson, en ganska somnig stad och jag passade pa att ga till sangs tidigt for att salma upp krafter efter nagra hektiska dagar, mycket valbehovligt!
Mandag morgon var jag darfor valdigt pigg och vi paborjade varan resa till Westport. Det marktes direkt att sodra on ar mycket gronare, lummigare och bergigare. Naturen ar helt otroligt. Val framme i Westport checkade vi in pa hostellet, lagade middag och forberedde oss for kvallens aktivitet. Vi skulle binda ihop oss kille och tjej med ett stycke lakan runt vristen och ga pa barrunda i det lilla samhallet. Jag blev ihopbunden med Johannes fran Tyskland, och vi hade en riktigt kul kvall allihopa. Det blev som ni forstar svarare och svarare att ga i takt med varandra ju senare kvallen blev, men Johannes och jag klarade det ganska bra med varan takt-sang "One and Two and Three and Four..."
Har ganska tvetydiga kanslor till "Smiley" , busschaufforen for tillfallet. Ar helt saker pa att han raderade bort Paal fran busslistan fran Nelson, sa Paal fick inte folja med oss (trots att han forbokat bussarna precis som mig och Elli). Jakligt trakigt faktiskt. Kanner pa mig att Smiley hamnas for att han av olika anledningar avskytt Paal under storre delen av resan runt nordon. Paal tog flyget till Christchurch och ska mota upp oss i Queenstown om 2 dagar, och Smiley kan ju rakna med att en och annan film pa honom kommer att dyka upp pa Youtube inom en snar framtid.

i tisdags akte vi mot Lake Mahinapua, ett stalle mitt ute i ingenstans dar en 85-arig gubbe driver ett hostel-aktigt stalle. Han var sa grym! haha..horde inte ett skit av vad han sa nar han gick igenom allt med oss i bussen. Han rabblade sina meningar utantill, for han tar tydligen emot en Kiwigrupp varje kvall, riktig krutgubbe.
Tidigare pa dagaen hade vi fatt stanna till for att handla utkladningsklader till maskeraden i Lake Mahinapua. Vi gick in pa en valgorenhetsaffar dar de hade massa ackliga gamla tantklader. Jag kopte en fotbollstrojja och lite ansiktsfarg, sa kul var jag liksom.
Kvallen i Lake Mahinapua bjod pa en otrolig solnedgang och en jattekul maskerad i den sunkigaste baren jag nagonsin sett. De hade hangt upp hundratals gamla kepsar i taket som luktade unket och gammal svett, haha.
Nya Kiwigruppen har blivit tightare och det ar en annorlunda grupp mott nordon, men vi har haft valdigt kul med framforallt 4 svenska tjejer fran Malmo; Linda, Sarah, Karin och Annika. Och Patrik, Peter och 2xJohan fran Gavle, Are och Uppsala. Det blir inte att ova engelska sa mycket nar man umgas i en sadan stor svenskgrupp, men det ar en del andra skona lirare med pa resan ocksa sa det ar lugnt.
Lite bilder fran kvallen i Lake Mahinapua och bilder fran varan resa ner till Franz Josef kommer har:, enjoy!




hur coolt ar inte detta?
gettin' ready
Det var en gang tva danskar, en svensk och en amerikan..
hela KiwigruppenJag och Max
Johan hade lila linser
Jag och Smiley
say "Kiwiii"
Johannes och Jag (och Johan fular sig i bakgrunden sag jag nu)
Danskar och Norrmann alltsa...
Elli ska gifta sig nar hon blir stor
Schweiz och Jag
Varden for kvallen. Mr NZ, 85 bast!
Jag, Patrik, Peter och Johan
herreguud
nagon ar trott pa att aka buss?
NZ westcoast





NZ westcoast

Som sagt sa ar vi nu i Franz Josef, och det regnar och regnar. Tydligen har det har omradet over 270 regndagar per ar, sa det var val kanske lite vantat. Gor mig inte sa mycket for idag fick vi en vilodag och for forsta gangen pa flera veckor fick jag sova ut anda tills klockan 10:30. supernajs!
Det var meningen att vi skulle pa helikopter-hajk idag, men vadret skulle bli for daligt sa Elli och jag akte helikopter upp till Franz Josef Glacier direkt igar nar vi anlande. Det var sa jakla haftigt!! jag vet en pappa Thomas som hade alskat det..
Har aldrig akt helikopter forut sa bara det var en upplevelse i sig, och vilken massiv glaciar! galet mycket is. Vi landade mitt pa glaciaren och fick vandra runt lite ocksa, sa nu har jag ocksa fatt kanna sno under mina fotter i ar :) Har sett sa mycket storslagen natur de senaste veckorna sa jag blir alldeles snurrig i huvudet av lycka.
premiar-ak med helikopter
massivt
Franz Josef Glacier







Nu ska jag forsoka gora nagot med den har dagen. Elli kom nyss in och berattade att dagens Kiwibuss har anlant med nytt folk, varav bla Michael, James, Chris och Patrick fran kiwibussen pa norra on. Skoj skoj :)

Puss och kram,
saknar er


Kommentarer
Postat av: Linda

Ja, det är så man får göra när man inte har tid att va sjuk. Va skoj ni har det, så roligt att läsa om allt. Synd att busschaffisen är som han är, men jag ser fram emot era filmer på youtube ;)..hehe.



Ha det så bra! Puss o kram

2010-02-18 @ 10:23:56
URL: http://gangertva.blogg.se/
Postat av: Sara

Såg jag nyss en bild på en kille i klänning som flätade ditt hår?! hahaha =D Gillade den svenska flaggan på ditt lår också! Kul att ni fick känna på lite snö. Om du vill ha mer så kan jag skicka all snö härifrån till dig för jag är sjukt trött på den nu. De sa på radion att snön skulle vara kvar i ca en och en halv månad till. NO,no,no!! Det räcker med det där nu säger jag.

Har du och Elli tur så finns det snö kvar när ni kommer hem ;)

PUSS

2010-02-18 @ 19:25:31
Postat av: Elin

saknar er!! PS. Jag har fått jobb!! jag får fortsätta på Adecco, så när ni kommer hem är jag en REAL business woman! ;)

2010-02-24 @ 07:26:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0