Cathedral Cove,Mercury Bay & Rotorua

Hej hopp och studs!
Nu har vi borjat varan resa soderut pa nordon och har hunnit till en stad som heter Rotorua. Ca 70 000 invanare och tydligen ganska kriminellt, sa vi aker vidare redan imorrn. Hit kommer dock ca 1 miljon turister varje ar for att besoka och lara sig om Maurikulturen (urinvanarna pa NZ) da de har en by dar de tar emot turister. Vi kopte inga biljetter dit da de var ganska dyra, dessutom stoter man pa Maurier lite overallt. De har ett ganska speciellt utseende, ganska stora och kompakta och en del har hennatatueringar malade i ansiktet. Rotorua ar aven kant for sina gejsrar, och dom har vi varit och kollat pa idag. Bilder pa detta kommer senare i inlagget.

Efter varan tripp till Paihia och Cape Reinga akte vi tillbaka till Auckland en natt innan vi kunde fortsatta busspasset soderut. Sondag morgon 8:30 kom bussen och hamtade upp oss och det forsta jag se nar jag kliver pa bussen ar Paal, norska killen (han som druckit ormhjarte-shots och skjutit en ko i Kambodja) som vi delade rum med i Byron Bay. Aterigen, varlden ar liten. Det var ett kul aterseende och vi har haft mycket kul med Paal (uttalas Paul) hittills pa resan. Han ar inte sa hemsk som han later, jag lovar, haha.
Jag har varit lite virrig pa senaste tiden och lyckats tappa bort min internetdosa, vilket ar sjukt irriterande. Nar vi sedan skulle upp tidigt och ivag till bussen i sondags morse glomde jag kvar min mobil pa hostelet, fick panik. Kiwibussarna har otroligt pressade scheman och har inte tid med nagra storre utsvavningar, men just denna dag skulle bussen stanna till vid Kiwi Experience kontor i Auckland i 15 minuter, sa jag klev av bussen och kutade det snabbaste jag kunde tillbaks till hostellet for att hamta mobilen. Nu ar det skarpning Sandra Maria Eriksson!! (mamma, du behover inte ens kommentera detta, jag vet vad du tycker)
Forsta stoppet var uppe pa Mount Eden, en inaktiv vulkanaktig grej dar vi fick en fin utsikt over Auckland.
Auckland

Sedan fortsatte farden mot Cathedral Cove, en otroligt vacker plats pa nordons ostkust. Landskapet som rusade forbi nar man tittade ut genom bussfonstret var svindlande. Ar helt forundrad over alla gronska och hur vaxlande naturen ar. Massa olika tradsorter och buskar bildar ett valdigt variernade och gront landskap. Och snacka om att de har far och kossor pa NZ!! helt sjukt. Australiensarna kallar Nya Zeelandarna for "Sheepfuckers" eftersom att det ar ca 4 miljoner manniskor pa NZ och 10 ganger sa mycket far, haha.
Vi stannade till vid kusten och fick vandra en ganska brant vag ner till Cathedral Cove. Vyerna var sa att man ville grata. Solen sken och vi hade 3 underbara timmar pa stranden nar vi val kom ner dit. Ar sa jakla nojd over att det inte finns nagra ormar har, detta medfor att jag numera kan koncentrera mig mycket mer pa att verkligen njuta av naturen och inte ga och kolla i trad och buskar efter livshotande ackeldjur! Lite bilder fran Cathedral cove kommer har;





Cathedral Cove
Cathedral Cove
Cathedral Cove

Paal fran Oslo

efter Cathedral Cove akte vi in till Mercury bay dar vi bodde pa ett jattegulligt litet hostel och det var god stamning bland alla Kiwi Experience resenarer. Vi fick hemlagad kottfarsas och vitloksbrod och hamnade senare pa den enda puben i stan som var oppen pa en sondag. Det var bara varat gang fran KiwiEx pa ca 25 pers som var dar sa det blev langbord och vi fick skota musiken pa klubben och onska vilka latar vi ville. Agaren hette Michael och var Maurier, jattetrevlig kille som bjod oss alla pa litervis med gratis ol och satt sjalv med oss vid bordet. Han hade ingen aning om vart skandinavien lag pa kartan och verkade ha allmant taskig omvarldskoll, men han var saaa himla glad att ha oss dar i hans alskade Mercury Bay, haha. alskar nar man  traffar riktiga original.
I morse akte bussen vidare innat land klockan 7:15. Var rejalt trott, Paal och jag var uppe och spelade biljard till klockan var narmare 3:30, och vi sov som sma grisar pa bussen.
Vi stannade pa vagen ill Rotorua for en 40 minuters promenad i naturen. Glomde min kamera, men vi vandrade pa en gangstig mellan berg och over hangbroar och det var sprangt igenom bergen pa en del stallen, sa vi var tvunga att vandra i totalt morker stundtals, lite laskigt. Valdigt vacker natur aterigen!
Mitt inne i berget traffade vi pa Mark fran Holland. han hade fatt handen bruten av en dorrvakt i Cairns, Australien. Helt sjukt. Och han kan inte anmala vakten heller for da maste det polisutredas och han maste aka tillbaka till Australien for att ga pa rattegang osv, sa han var rejalt bitter pa den vakten kan man saga. Lite val brutalt. Men han hade iaf fatt vattentatt gips.
Efter detta stannade vi till i Matamata for lunch. Staden har spelat en stor roll for inspelningen av "Sagan om ringen"-trilogin och kallas numera for "Hobbiton". Lite kul grej. De ska ju spela in nagon ny film om hoberna nu (ar inte sa insatt i det hela) men i alla fall sa ska delar av staden stangas ner infor detta.
Jag och Gollum
haha den har skylten satt pa toaletten, ???

Hit till Rotorua kom vi for 5 timmar sedan och vi akte genast for att kolla pa dessa gejsrar som jag skrev om tidigare. Det var valdigt haftigt faktiskt. De fick utbrott ca en gang i halvtimmen och vattnet som sprutades ut ar 98 grader varmt!! det luktar sjukt illa om dom ocksa. Antar att det ar mineraler innifran jordens inre som spelar roll. Pruttlukt ar vad det ar!
Rotorua
Rotorua
Paal och Jag



haha, forsok att utala namnet! sahar kallar Maurierna platsen dar gejsrarna samlats.


Tusen  tack for kommentarer tjejer! Blir jatteglad :)
 hoppas inte ni vurpade i Vilsta eller vart det var ni akte pulka :P
Elin, hoppas det gar bra pa din praktik, vad grym du ar som snart ar klar med utbildningen! <3

Foresten, ga in har och kolla pa Gabriel (han jag gjorde paragliding med i Paihia) -nar han aker longboard utanfor Auckland. Sa jakla grym!!
http://www.youtube.com/watch?v=Oql1ST-D_Kc

Kram pa er, nu ska jag in i dimman.
//Sandra


Kommentarer
Postat av: Linda

Vi åkte pulka i brottstabacken, gick på din gata och vinkade till ditt hus också :). Kändes konstigt att gå förbi utan att säga hej till dig. Det va sjukt kul med pulka iaf..Jag, Sara och Natta fick turas om att åka med Tilde. Fattar inte vart barn får all energi ifrån :P.



Gu vilken fin natur det ser ut att vara. Så himla fina bilder på dig..Saknar dig massor vännen. Ta hand om er. Puss puss

2010-02-08 @ 20:13:00
URL: http://gangertva.blogg.se/
Postat av: Elin

söt du är! det går jättebra på praktiken, jag trivs som fisken och nu är det bara 6 veckor kvar till examen! ihhh! saknar dig som en galning! så himla fina bilder ni lägger ut! PUSS

2010-02-10 @ 07:28:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0