Gili Trawangan - paradiset.


Hej mina vanner och alla som jag kanner!
Har suttit i evigheters evigheter och laddat upp bilder till detta inlagg. Har alldeles for mycket att valja mellan och hastigheten pa detta internet ar inget att hanga i julgranen direkt.
Vad har hant sedan sist?

Dagarna gar laskigt fort och hettan ar tryckande, sa dagtid blir det inte mycket uttrattat. Vi firade Sofia som fyllde 28 ar forra sondagen, men det var nagra slitna killar vi hade med oss till mexikanska restaurangen. Det var kanske inte sa konstigt da de varit ute och harjat heeela natten mellan lordag och sondag. Sofia och Anna fick besok kll 6:20 av Tobbe och Magnus, dyngraka i mankinis!! klockan 7:40 bankar det pa min och Ellis dorr och jag undrar forvirrat vem som vill oss nagot sa tidigt pa morgonen. Utanfor star killarna, till varan stora gladje ombytta till badbyxor och fullkomligt stormar varat rum. Det var lange sedan jag garvade sa mycket, detta ar vad jag kallar underhallning pa hog niva. Tobbe passade aven pa att totalforstora min sang. Ett utav sangbenen lossnade och hela sangen forvandlades till en gungbrada. Magnus loste detta genom att helt enkelt bryta av de resterande tre benen. Kanske inte det mest logiska men absolut det mest brutala sattet att losa problemet pa.

Morgonstund har guld i mun!

Lyckat grabbar!

Dagen spenderas i hotellpoolen och jag maste saga att jag var imponerad pa gransen till forfarad over att bade Tobbe och Magnus var vakna hela dagen och fortsatte cirkusen. Att dom orkar.


Tobbe, Sofia, Elli och Anna.
Markus
Sofia fyllde ar!

Det hande en sadan dar grejj igen. Jag gick pa gatan i Kuta, pa vag till Sky Garden for att dansa med Sofia och Anna. Plotsligt ser jag ett valbekant ansikte mitt bland alla manniskor. Det som verkligen avslojade honom var bandanan! haha...Michael, som vi delade rum med pa hostellet i Cairns i slutet pa november. Varan Goone-party-kung som Elli hade raklodders-krig med. Det kanns som en hel evighet sedan. Har kommer en otroligt hemsk reunion-bild pa oss :P
Haha
Michael och Jag



Pa mandagskvallen bestamde vi oss for att ga tidigt till sangs eftersom att baten till Gili Trawangan skulle ga fran Denpasar klockan 8 morgonen efter, och vi skulle bli upphamtade 6:30 vid hotellet. Jag hade i flera dagar kant hur jag fatt bett pa kroppen och Elli hade hittat ett och annat smakryp i varat rum, men jag forutsatte att dom kom utifran. Vad jag upptacker denna kvall ar att min sang har ackliga, vidriga, hemska BEDBUGS! halvt hysteriskt borjade jag att forsoka sla ihjal dom en efter en och det blev blodflackar pa mina lakan. Dom blodtorstiga kraken hade val redan hunnit tugga pa mig. Elli fick nog och gick ner till receptionen for att be om ett nytt rum. Darnere tror inye herr viktigpetter bakom disken pa henne och skickar upp en stackars springpojke som erbjuder sig att badda om sangarna. Vi blev galna och papekade att djuren faktiskt bor i madrassen och inte bara i lakanen. Efter lite hotelser fran varan sida borjar den stackars lille balinesen att baxa ut vara sangar i korridoren. Klockan hade hunnit bli efter midnatt och vi satt pa balkongen och skrattade at elandet medan han stadar varat rum och vi orkade inte ens argumnetera emot nar han ropar in oss och vi ser att han baddat i ordning tva madrasser pa golvet (!!!) som vi far sova pa. Herregud alltsa.


Bra hotellstandard! Elli har trottnat pa sin livsssituation, haha

Nasta dag bar det i alla fall av mot Gili Trawangan! Gili Islands bestar av 3 st oar utanfor Bali (Gili Air, Gili Meno och Gili Trawangan) och ar kanda for att vara paradisliknande oar med ett otroligt lugn och har rader ett absolut lugn. No worries. Vi akte "fast boat" medan Jocke och Fredrik akte "Slow boat" Varan skulle ta 2 timmar men blev 4. Deras skulle ta 8 timmar vilket blev 12. Jag ar ganska glad att vi valde det snabbare allternativet trots att det kostade nagra hundralappar extra.
Framme pa Gili T blev vi helt tagna av det turkosa vattnet som var bland det klaraste jag sett, den vita stranden och kanslan av att vara pa en undangomd plats. Har finns inga bilar, inga mopeder, ingen hets over huvud taget. Man tar sig fram med hast och vagn eller pa cykel, och jaklar vad de cyklar fort, holl pa att bli ihjalcyklad minst ett par ganger! haha..vore nagot att skriva pa gravstenen va.
Vi hade blivit tipsade om ett stalle som hette "Pesona resort", och har bodde vi lyxigt i 5 dagar. Elli var overlycklig over att det luktade gott i rummet, vi hade ett frascht badrum (dock med saltvattens-dusch, men det gjorde inget), en altan med hangmatta och sittkuddar och en tv med dvd och AC.


Bungalow nr 3, vart hem pa Gili T!
glassigt!
hotellpoolen


Vi tog de kommande dagarna i ett lungt tempo och umgicks med Jocke och Fredrik, och aven Sofia och Anna som bestamt sig for att aka hit samtidigt som oss. Traffade pa Madde och Samuel som vi motte forsta gangen pa Nya Zeeland ocksa, sa vi var ett litet gang som solade, badade, retades med lokalbefolningen (sa otroligt roliga och skona manniskor som bor pa den on alltsa), snorklade (latt det klaraste vatten jag nagonsin snorklat i, sag 8 st skoldpaddor och en del var sa nara att man kunde rora vid dem) och at gott pa nagon av alla de mysiga restaurangerna utmed stranden. Det sprang runt katter med avhuggna svansar pa hela on. Har fortfarande inte fatt klart for mig vad detta berodde pa. Vissa katter hade bara en liten stump med andra bara saknar tippen, torr inte att jag sag en endaste med en hel svans..
Om man trottnade pa att sitta och titta pa utsikten kunde man hyra sig ett litet bas vid stranden dar man kunde kolla pa film och mysa. Man var tvungen att bestalla nagot (glass, popcorn eller drinkar) for 30 000 rupier (ca 25 kr) sa fick du ett videobas och kunde valja mellan flera hundra filmer. Passade pa att se "New Moon" som jag annu inte hade hunnit se.





Tank att vaxa upp pa Gili Trawangan...


Min favoritbild






Fredrik i en av sina t-shirts

Hela ganget samlat.




Pa fredagen hyrde vi cyklar och cyklade runt on. Detta tog oss kanske 45 minuter och svetten lackade nar vi forsokte ta oss fram pa de sma stigarna innat land pa on och pa sand-vagarna utmed stranden. Det ar helt otroligt hur vissa manniskor bor och lever, i sma hyddor pa en paradis-o. Nar vi cyklade forbi ett hotellbygge ropade byggnadsarbetarna glatt efter oss och en indonesisk man cyklade efter oss och sjong en utav "Ace of Base" latar for oss. Aterigen fullt av skandinaver pa Gili, men till skillnad mot Bali kandes det inte alls forstort, det var som en oskriven regel att allt skulle bevaras och man hade valdig respekt for naturen har.
 Till slut kom vi fram till "The Sunset Bar" dar ett 30-tal turister och manniskor ur lokalbefolkningen samlats gemensamt for att se den underbara solnedgangen. "Macarena" spelades pa hog volym och nagra man salde kalla Bintang (ol) ur en kylbox. Detta var ett sadant moment som jag aldrig nagonsin vill glomma. En perfekt kvall.


\




Jocke



Anna, Sofia, Jocke, Elli, Jag

Jag och Fredrik








overallt forsokte dom salja "Magic Mushrooms" till oss. Men vi var redan i paradiset, sa nagot sadant behocvdes inte!

Den som aker till Bali och inte besoker Gili Trawangan - har missat det basta med Bali.



Imorgon ar det Indonesiskt nyar, vilket dom firar med parader och massa laskiga masker som ska skramma bort onda andar. Man far inte lamna hotellet mellan klockan 24 ikvall och klockan 8 imorrn bitti. Och imorgon (16:e) ar allt stangt och de stanger aven av elen. Detta har ocksa att gora med de heliga andarna, att man inte ska stora dem med ovasen osv.
Vi icke-indoneser ska ha maskerad och poolparty pa hotellet har jah hort rykten om!



Skrollade nyss igenom min blogg och kollade pa massa bilder fran resan. Det kanns inte som att det ar jag pa bilderna. Allt jag skrivit pa bloggen kanns som en historia om nagon annan. En jakligt lyckligt lottad person. Far nypa mig i armen for att forsta att det ar jag. Tiden gar och snart ar det har aventyret over. Da ska jag komma hem och krama alla som jag har saknat sa mycket!

Balikramar!!

Kommentarer
Postat av: Sara

Och jag ska krama om dig när du kommer hem! nu ska jag äta falukorv ;) det du! Puss

2010-03-15 @ 17:10:17
Postat av: Elin

jaaa guud vad vi ska kramas! men shit vad härligt ni verkar ha det, så himla glad för eran skull verkligen.. det här är ni värda, så njut nu! älskar dig! puss

2010-03-17 @ 07:33:54
Postat av: errora

finfina bilder, njut till max nu det är du värd! nu känner jag mig lite övergiven härhemma när mamma och pappa också är ute och reser. Men jag har ju alltid katten till tröst, haha. puss

2010-03-18 @ 19:26:39
Postat av: Linda

Njut av resan till 110%. Vardagen kryper snart på,men det är sånna här upplevelsersom gör livet värt att leva. Även om jag är mer en en-två veckors resare så vet jag hur "kicken" känns.. Ska bli kul att träffa dig sen igen.. :) Vi längtar ju efter dig här hemma i sverige också!



Iaf såg detta resemål inte ut att vara fy skam, ska visa bilderna för gubben, han kommer bli salig.. lite rasta!! :)



Kram på dig din helbruna tjej :) Puss kussen Linda

2010-03-19 @ 08:25:53
Postat av: Linda

åhh, blev så glad när jag gick in här o kom på att jag aldrig hann läsa hela inlägget sist...Vilka härliga bilder och jag saknar er så mycket. Här börjar snön så smått försvinna och vårsolen kommer fram. Skinnjackorna kan användas vissa tider på dygnet iaf :)..Ha det bra, snart ses vi! Puss

2010-03-20 @ 17:33:25
URL: http://gangertva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0