HAPPY NEW YEAR! update from Sydney

Detta blir det forsta inlagget fran ar 2010, helt sjukt. Har matt som en prima ballerina idag, faktiskt. Hatar egentligen 1 januari, nytt ar med nya planer som oftast gar at helvete, ja- sa brukar faktiskt kanslan vara for min del. MEN, i ar ar jag sa himla positiv och ser fram emot vad detta ar har att erbjuda. Visst tror jag att det hjalper till att jag ar ute pa varsta basta resan, men forra aret var tufft pa manga punkter och jag tror att "what dont kill you - makes you stronger". Kanske graver man sig upp lite snabbare for varje gang man hamnar i den dar gropen. Erfarenheter och tankar fran 2009 gor att jag idag vardesatter vanskap mest av allt, arlighet, raka puckar och skita i allt trams som gor en olycklig. Detta ar svarare an vad det kanske verkar. Vissa saker sitter djupt rotade i sjalen och dessa minnen och erfarenheter kommer alltid att vara en del av dig, anvand dem till att bygga en starkare individ som du ar stolt over. "Nothing very very sad and nothing very very bad last for very very long". Dessa ord stod pa en krog-toa i St Kilda Beach i Melbourne, sa javla sant!
Detta ar ska jag forsoka lita mer pa personer igen. Det tror jag att man mar battre av.

Slut pa predikningar.

Elli och jag ar i delstaten New South Wales, - for att vara exakt; Sydney!!
Tankte lagga upp lite bilder fran Australiens storsta stad pa 4,5 miljoner invanare. Vi bor i en lagenhet som vi kommit att trivas mycket bra i, forutom kackerlackor i koket (nar man glommer mat framme) och uteliggare intill husknuten (totalt harmlosa, en hade till och med en laptop uppslagen pa sin lilla madrass som han hade lagt ut pa graset) fick inte riktigt det att ga ihop men...
vi bor i mittenhuset pa andra vaningen
supersnuskig baksida
Uteliggarna intill husknuten
rummet

Vadret har varit sisadar, sa vi har skjutit upp besoket till Bondi Beach. det har varit varmt och kvavt med lite smaskurar fran och till. Det var dock riktigt fint i tisdags, da blev vi branda nar vi var ute pa promenad. Botanical Garden intill Operahuset knacker Central park i N.Y med hastlangder, gud vad fint det ar!

feluppladdning men det bjuder vi pa

kort taget fran Kings Cross

Sydney
Sydney
Sydney
Harbour bridge

Harbour Bridge
Operahuse

Kort taget fran trappan pa Operahuset
Vy fran Botanical garden
Jag i Botanical Garden
Botanical garden
Botanical Garden



Pa mandagskvallen mottes vi upp med Oliver som var varan rumskompis i Cairns (samtidigt som Spenser). Vi bjod over honom och hans kompis Stephen till lagenheten och det blev en jakla massa tyska snackat eftersom bade Oliver, Stephen OCH de vi delar lagenhet med ar fran Tyskland.

Joel, Calle och Oskar anlande aven sent i mandags kvall och hade ingenstans att sova. Elli och jag som bada tva ar storasystrar sag det som en sjalvklarhet att ta kuddarna fran soffan och bygga om hela varat rum till en stor sleepover. Dagen efter skulle killarna checka in pa sitt hotell, men det blev tydligen nagot fel med deras bokning sa de stannade ytterligare en natt. Det har varit skoj och vi hade en heldag pa stan i onsdags da vi bland annat besokte Darling harbour och Sydney Aquarium, maktigt!
Darling harbour
Sydney Aquarium



Darling Harbour

Drickapaus, Oskar & Joel

Pa onsdagskvallen fick vi aven besok av Christoph som vi larde kanna i Melbourne och hans kompis Malte (aven dom tyskar). De hade hyrt en "campervan" och har akt fran Melbourne till Sydney och ska vidare upp halva ostkusten tror jag. Det var ett kul aterseende, att traffa manniskor igen som man trodde att man aldrig skulle se igen. Vi bestamde oss for att fira nyar ihop eftersom att ingen verkade ha en vettig plan for nyar forutom att se fyrverkeriet vid Harbour Bridge. De vi delar lagenhet med var upp redan klockan sju pa nyarsmorgonen for att borja koa till parken med bast vy over Sydney Harbour. Detta pallade inte vi eftersom att detta skulle innebara att vi skulle behova tillbringa flera timmar i ko (parken hade maxinslapp pa 20 000 pers) och det verkade lite val magstarkt att borja koa 16 timmar innan 12-slaget.
EN DEL av kon till M.point (park) pa Nyar

Strax efter tolv pa dagen var jag sjukt stressad att komma ivag ut pa stan eftersom att kon till parken ringlade sig langre och langre och vi kunde se tusentals australiensare och turister koa upp pa backen nara varan lagenhet. Jag hetsade Elli lite att komma ivag tror jag, men det visade sig vara ganska tur for det var full kaos pa gatorna. Folk vallfardade till olika utkiksplatser runt hamnen och det var redan svart att ta sig fram pa gatorna.

Vid 13:30 motte vi upp Christoph och Malte vid Campell Cove, stallet med absolut bast vy over Harbour bridge och hyffsad vy over Operahuset. Det var pa dessa tva stallen som fyrverkerierna skulle ga av stapeln.
Nu borjade en evighetsvantan. Det lilla torget vi suttit oss pa blev snabbt folkfyllt och stamningen var hog. Det var absolut svarast att ta sig till toaletten, senare pa kvallen tog det nog 40 minuter att ga till toan och tillbaka, en stracka pa 200 meter pga tusentals manniskor slagit lager vid hamnen. Det spelades kort, musik, ats och dracks. Vi slumrade till lite i omgangar, men jag fick med Malte och Elli pa nagra parti Yatzy, jag har verkligen svart att sova dagtid, dessutom utomhus. Vid 19-tiden kom aven Oliver, Stephen och Anne. Det var maktigt att se alla manniskor som samlats runt Sydney Harbour, vet inga siffror fran detta nyar men det beraknades vara 2,5 miljoner manniskor som skulle rora sig runt Sydneys centralare delar. Det borjade skymma och folk borjade vakna till och kanna feststamningen.
Elli slaggar, Malte, Christoph
Elli och Malte, operahuset i bakgrunden
vi vantade och vantade...
Christoph tar en powernap
Brillmongon
Yatzy-drottningen!
man blir flummig av att vanta hela dagen
Elli, Malte
Jag, Christoph
forvantansfull! (6 timmar kvar?)haha
Operahuset vackert i skymningen


klockan 21 var "lilla" fyrverkeriet for barnen och klockan tolv var det storsta fyrverkeri jag nagonsin sett!!! Helt jakla otroligt, vi stod bara och gapade allihopa. Men sen ar ju Sydney kant for att satsa mer pa nyarsfyrverkerier an nagon annan storstad.
Harbour Bridge by night
Oliver och Stephen
Christoph, Jag
Nedrakning!
Glada tjejer
5,4,3,2,1

Harbour Bridge lyses upp

Happy New Year!



blev inte manga bilder pa sjalva fyrverkerierna, vi hade fullt upp med att titta. Googla vettja, helt otroligt!

Efter tolvslaget var det folkfest pa gatorna, alla var helt i extas och klubbarna runt om i centrum spelade musik ut mot gatorna, sa man behovde inte ens ga in, dansgolvet var utomhus. Vid 3tiden borjade Sydney-polisen mota ut allt partyfolk fran centrum. Det var ganska kul att se hur de kampade med vissa manniskor som vagrade ge upp festen, haha.
Tror vi var hemma nagongang runt halv fem i morse.
detta ar vad vi kallas streetdance
Hela gruppen samlad frv. Anne, Stephen, Elli,Malte,Jag, Oliver och Christoph
kl 3:30

Farbror Polisen kom.


Det var det maktigaste nyarsfirandet jag sett i hela mitt liv och det var sa himla vart att vanta drygt 10 timmar.
Lagger upp lite bilder, men det var sjukt svart att fa till snygga bilder nar det var morkt.
Hoppas att ni hade ett kanon-nyar! Fick ett samtal halv elva i morse av Linda,Tove,Sara,Ingela och Fia som precis hade firat sitt tolvslag. Sa konstigt det kan kannas med tidsskillnad ibland :D
 tack for det mina sota flickor!!!

Puss Och Kram fran Sydney!!


Kommentarer
Postat av: gittson

har ju sagt va rädd om dig jänta va inte för nära pojkar & smällare, gott nytt 2010

2010-01-01 @ 09:15:11
Postat av: Sara

Fy fäään va du är brun och fin! Här känns det ju helt sjukt att sitta och vänta på fyrverkerier i flera timmar. Men det kan nog bero på att det är minus grader här och det är ju inte direkt vad ni har hos er. Kul att du uppdaterade så jag hade något att läsa nu på "morgonkvisten" =) PUSS

2010-01-01 @ 12:43:40
Postat av: :)

2010-01-03 @ 04:45:27
URL: http://andrasidanjordklotet.blogg.se/
Postat av: Natta

Det ser som vanligt helt sjukt jävla underbart ut! Tack så mycket för kortet, det kom fram idag. Gulligt av dig att skriva, jag blev jätteglad! puss & kram

2010-01-04 @ 19:29:54
Postat av: Mikolelos

Sassibrassi! Jag blir så fruktansvärt glad när jag läser din "predikan", som du så fint valt att kalla det. :) Det är så ROLIGT att höra att vänt lite på steken! Jag är så glad för din skull, du förtjänar verkligen allt livets goda -och mer därtill! Jag tror nog att den här resan var precis vad du behövde. :)

Själv sitter jag i de djupa skogarna i Småland bland alla snöfyllda granar och knåpar ihop ett paper i Samtal och Konversation, hyffsat lätt faktiskt, skönt nog. Fick G på psykologin också, utan diverse ansträngning! :) Åker till Skåone i helga till Fredde och hans family, och imorn kommer ma&pa och Erkolainen:)

Det är så roligt att läsa din blogg och jag längtar tills vi ses i sommar my beloved Sandriljas! LOTS OF LOVE!!!

2010-01-04 @ 23:02:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0