Byron Bay!

Hejsan hoppsan minda damer och herrar. En liten update fran Byron Bay kommer har:
Det var ganska tungt att saga hejda till vannerna i Surfers Paradise, hade en sjukt rolig vecka dar som jag aldrig kommer att glomma. Det var speciellt svart att saga hejda till Hampus, Hannes, Niklas och Trygve- Men livet gar vidare och resan med! tjohoo :D

sista kvallen.
Oskar, Niklas, Jag, Trygve
Hannes, oskar, Hampus
var det Stockholms-brats ni skulle vara eller? :P

Hampus tycker sig vara The Man


Vi har nu varit i Byron Bay i narmare en vecka och forvantingarna var hoga da typ alla som vi traffat under resans gang utsett Byron till sitt favoritstalle pa ostkusten (om man raknar bort Fraser och Withsundays forstas). Byron Bay ligger ca 2 timmar med buss soderut fran Surfers Paradise, och nu har jag hittat stallet dar alla surfarna verkligen haller hus. Har ar det hippiestyle sa det skriker om det, och det ar leva for dagen som galler. Massor av sma mysiga butiker och cafe'er, ett riktigt feelgood-stalle. Folk ar totalt avslappnade, surfar eller chillar runt pa stranden om dagarna och pa kvallarna har vi hangt mest pa "Beach hotel" som ar en jattestor inomhus och utomhus-pub med liveband varje kvall, svinbra. Forsta tre natterna bodde vi pa Aquarius hostel, bland de battre hostelen jag bott pa faktiskt, stora rum, frascha toaletter och balkong/uteplats (idag hade vi en odla pa varan uteplats, och da menar jag verkligen en stor leguan! Han heter Jack-Oskar).
Jack-Oskar!

 Det ar Byron-priser pa boendet dock sa Elli och jag trodde att vi fatt den briljanta ide'n att byta till hostellet rakt over gatan for att spara nagra dollar om dagen. Detta var ett stor misstag och jag tanker ignorera att jag nagonsin bott pa det stallet. rummen var jattesma, toaletterna som lag i en separat byggnad var typ ackliga och det var sjukt varmt pa rummet, och da menar jag verkligen olidligt. dessutom fick vi ingen gratis middag pa det stallet, vilket Aquarius hade. Fran och med idag ar vi tillbaka dar igen, kanns kanon.
Vi har umgatts mycket med Sol, en tjej fran Tyskland (hon var roomate med oss forsta vandan pa Aquarius) och 4 norska tjejer fran Stavanger; Line, Tonje, Siri och Kitty. Vi har haft nagra riktigt skoj dagar med dessa gulliga tjejer :) Forsta gangen som Elli och jag hangt med en grupp kvinnfolk under en sadan har lang period. Det har varit kul som lite omvaxling faktiskt.
Jag, Tonje, Elli,
Line, Siri, Kitty, Sol
Traffade Karim och James som vi blev vanner med i Melbourne for 2 manader sen.
Tonje the surfer

Main beach, Byron Bay
slap the goon Siri!

Something this bad needs to be slapped!
Sol och Siri
Elli, Sol, Line, Tonje,Jag,Kitty, Siri
sexy chics

Forsta dagarna lag jag och stekte pa stranden i flera timmar, detta har resulterat i att jag numera flagar pa ryggen och i ansiktet, inte okej! och jag har fatt jordens munsar pa underlappen som dunkar och gor ont. kandes typ som att nagon statt och stampat pa underlappen med all sin kroppstyngd nar jag vaknade i morse. Gick till apoteket och fick nagon vit salva som ser ut som bullshit, men jag mar atminstande psykiskt battre nar jag har den pa. Ibland ar placeboeffekt saa nice, haha.
leva livet
 chillar i Byron Bay
cool draker i for av ett skepp


I lordags akte jag tillsammans med Siri, Kitty och Line till Nimbin, en by ca 2 timmar med bil innat land, som ligger omgivet av gronska, praglad av 70talets hippiekultur, och ar tillhall for de riktiga lirarna. Vi akte med en dubbeldackare malad i sprackliga farger och chaufforen som hade dreadlocks och korde bussen barfota, blaste sapbubblor ut genom fonstren medan vi korde.  Haha, fyfan vad flummigt det var.
Nimbin ar valdigt speciellt, dar finns sma butiker och allternativa shoppar som salde allt fran smycken till vintage-klader till lattare droger. Bade Byron Bay och framforallt Nimbin ar extremt drogliberala platser, och polisstationen i Nimbin var ett skamt. Det stod praktiskt taget folk lutade mot vaggen till polishuset och rokte pa. Vissa lirare var riktigt inbitna och hade nog spenderat lite for lang tid i Nimbin, men vi motte en hel del intressanta original i butikerna och pa gatan. Vi gick aven in pa museet i Nimbin - det sag ut som en stor loppmarknad! sa himla mycket konstiga grejjer fanns det dar.
Pa vagen tillbaka stannade vi till vid floden och nagra badade. Jag stod och pratade med en kvinna som salde egengjorda smycken i bakluckan pa sin bil, riktigt kul kvinna, fodd och uppvuxen i Nimbin, haha.
Flower Power
Jag, Siri och Kitty Cat
Nimbin
graffitti
hippie-gang
min nya pojkvan

haha
Line och kitty, Nimbin museum


vackert i New South Wales.

Pa lordagskvallen gick vi till Beach hotel spom vanligt och nar de stangde vid tolv vandrade vi vidare mot "Cheeky Monkeys" - Magaluf slang dig i vaggen, typ. Folk dansar pa borden och det ar full kalabalik, inget for den lugne. Traffade tva killar fran Danmark i kon till in till C.M, Nikolaj och Tobias. Vi mottes upp utanfor klubben nar den stangde runt kl 3 och ingen av oss kande for att ga hem och lagga oss, sa Nikolaj klackte den briljanta ide'n att vi skulle vandra upp till fyren uppe vid Cape Byron for att titta pa soluppgangen. Sa det gjorde vi, och det ar en sa vacker upplevelse sa det ligger fan tio 10 pa min lista over vackra saker jag sett i mitt liv!

Vi tre startade varan vandring utmed stranden vid kl 3:30, klattarde upp och ner for klippor, och vadade genom vattnet sa att vi var blota upp till midjan stundtals, och det var totalt kolsvart ute, sa mam var lite skraj ibland. Efter ett tag kom vi fram till sjalva "berget" dar fyren stod och borjade vandra runt bland rikemanshusen som var placerade med den vackraste utsikten over bukten. vi hade problem med att hitta sjalva stigen upp till fyren (eftersom att vi inte tagit den vanliga, normala vagen upp) sa efter en halvtimmes traskande i villaomradet borjade vi bli oroliga att vi inte skulle hitta fram i tid. Till slut gick vi tillbaka dar vi borjade vid stranden och nu nar det hade borjat ljusna sag jag att det fanns en skylt! sa jakla typiskt haha. Vi vandrade vidre uppat, och det var manga manga trappor. Vi var helt slut nar vi kom upp, och jag vill inte ens tanka mig hur varmt det hade varit om vi gatt samma vag dagtid i stekande sol.
Uppe vid fyren stod ett 20tal andra personer och klockan hade hunnit bli narmare 5 nu. Tobias bjod pa den ackligaste chokladen vi nagonsin smakat, och vi satt och snackade om vandringen och livet i storsta allmanhet medan vi invantade soluppgangen. Nar solen antligen gick upp var klockan narmare 5:30, och det var ett sadant dar magic moment, en av de dar fa stunderna i livet som man vill spara i sitt minne for evigt och aldrig glomma hur det kandes. himlen blev rosa och nar de forsta stralarna syntes i horisonten och lyste upp Cape Byron och Byron Bay hade vi nog alla gashud. Alla var helt tysta. Det var sa himla vackert!!!
Vi satt kvar och varmde oss i solen, eftersom vi alla fatt blota klader under vadandet i vattnet. Nar vara ogonlock blev tunga och gaspningarna blev ihardigare borjade vi varan vandring ner igen. Det kom  att bli en storre utmaning an jag hade forberett mig pa. Vattennivan hade stigit avsevart sa det blec att klattra pa vassa klippor for att ta sig runt till stranden.
Vi traffade pa ett par fiskare som vi stannade och pratade med en stund. De skrattade at min festoutfit som jag fortfarande hade pa mig och sag nog hur trotta vi var. Vi gick aven ut till nagra utkiksplatser pa vagen och vinkade at morgonens forsta surfare -aterigen, gud vad vackert.
7:30 var jag tillbaka pa hostellet och motte Elli som skulle ga och ata frukost. Jag hoppas att hon orkar ta sig upp till fyren for soluppgang nagon dag hon ocksa, for mina ord rackte inte till for att ens beskriva for henne.
Jag behover val inte ens namna att gardagen blev ganska seg, men det var det verkligen vart!

05:00
05:15
05:30


Det varsta var att min kamera givetvis dog efter bara ett par bilder. Gud vad jag svor over detta, speciellt nar Nikolajs kamera ocksa dog efter bara nagra kort. Sa detta ar nagot vi far spara i vara minnen.

Men googla "Cape Byron lighthouse" och kolla pa bilderna dar, sa far ni en bild av hur det sag ut!! Detta ar aven Australiens ostligaste punkt, vilket kanske kan vara kul att veta.
man kan se fyren om man kollar riktigt noga.Pinnen som sticker uppur gronskan. vi gick harifran dar bilden togs upp till fyren.


Detta blev ett langt inlagg, men hoppas att ni har orkat lasa. Nu har vi mindre an 2 veckor kvar i Australien, vilket kanns valdigt bittersweet. Jag kanner att vi har sett allt det jag ville pa oskusten, och det ar jag valdigt glad over. Nya Zealand kommer sakert att bli en helt unik upplevelse det med, och jag har hort manga manniskor prata riktigt bra om NZ. Jag hopps bara att jag kommer att kunna bevara alla minnen fran den har resan.

Har haft nagra dagar nar jag funderat mycket pa alla er som betyder sa mycket darhemma. Fast man har otroliga dagar harborta, sa ar det ju aldrig som hemma. Allting ar pa lanad tid nar man reser och aven om vi inte pratar sa mycket om det (och det alltid gar over valdigt snabbt) sa langtar bade jag och Elli hem till er nagra stunder varje dag. Men jag kan inte saga att jag langtar hem till januari i Eskilstuna, Maj later sa mycket battre!

Skanker aven en tanke till en speciell van darhemma som betyder mycket for mig. Hoppas att du har en bra dag idag och inte har for mycket morka tankar, efter regn kommer alltid solsken, jag lovar.

Kramar

Kommentarer
Postat av: Anonym

åh, mina underbara tjejer! för det första: sluta sola nu! ska ni se ut sådär kan ni glömma att jag tänker umgås med er på ett bra tag! för det andra: jag saknar er som fan. För det tredje: njut, njut, njuuut! Eskilstuna står kvar och väntar på er.. PUSS!

2010-01-21 @ 21:53:33
Postat av: maarit

Hej vilka fina bilder ni har,det värkar helt underbart.jag läste det där om grabben du träffade stackars krake jag grät en skvätt.Ni får ha det gott och ta hand om er.Alla hälsar många kramar från oss Maarit

2010-02-13 @ 17:41:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0