Auckland, New Zealand! (och sista tiden i Australien)

Nu ligger jag back med uppdatering pa bloggen igen, den framsta anledningen till detta ar att jag har vantat pa att fa bilderna fran Surfcamp skickade till mig fran Mojosurf, men detta verkar ta sin tid. Lagger upp dom vid ett senare tillfalle.

Surfcamp: En valdigt kul upplevelse, som jag var valdigt skeptisk till. Vi lamnade Byron mandag 25 jan kl 8 pa morgonen. Det blev ett lite tarfyllt farval av norskorna, men detta ar ett gang tjejer som jag vet att Elli och jag med all sakerhet kommer att traffa igen - Siri, Kitty, Tonje och Line, ni gjorde Byron Bay till ett grymt minne!
Nagra bilder fran bussresan till Surfcamp.

nyvaken efter en tupplur i bussen
alskade hatade OZ Experience
Varan Chauffor, Bogan!!

The Big Banana, Coffs Harbour

Vi var bara 8 pers pa bussen till Surfcamp, som lag belaget vid Spot X, strax ovanfor Coffs Harbour. Sa vi var en liten lagom skara som checkade in i varsin husvagns-aktigt stuga med utsikt over havet. Vi fick traffa varan instruktor, om jag inte minns fel sa hette han Jake, en kille som sag ut som han vaxt upp pa surfbradan och hade dreadlocks och hela kittet. Han gick igenom lite grundlaggande grejjer.
punkt ett; Look cool and have fun!
punkt tio; Don't pee in your wetsuit!
Sedan var det pa med vatdrakterna och bara ner surfbradorna till stranden. Dar hade vi genomgang pa land, bland annat i hur man lattast kommer upp pa bradan osv. Detta visade sig vara sjukt mycket svarare val i vattnet. Haha, gud vad osmidig man kande sig. Jake visade oss hur vi skulle ta oss upp pa bradan, och detta lyckades vi bra med. Det som var svarare var att sedan halla sig kvar pa bradan nar man val kommit upp. Det kravdes nastan 2 timmar och en stor skopa talamod innan jag lyckades sta uppratt pa 2 mindre vagor, men stolt var man!
Snacka om att jag fatt nyvunnen respekt for surfare. Det ar en konst att surfa! Nuj forstar jag aven vart dessa valtranade surfkroppar kommer ifran, sjalv var man helt morbultad nagra dagar efterat.
Look cool and have fun! :D riktigt kul att prova pa.
Som sagt, inga bilder fran detta annu. Vi hade en fotograf med oss som tog bilder. Men nagon bild fran min egen kamera har jag nog.
Proffs-surfarn!
farligt med surfning
vy fran husvagnen dagtid..
nar jag vaknade pa morgonen..

Pa tisdagen 26 januari, akte vi i illfart ner till Sydney for det var namligen Australia Day nagot som firas mycket stort i Australien. Den brittiske kaptenen James Cook anlande till Sydney ar 1770 och anses vara grundaren av Australien, men Australia Day firas till minne av de brittiska batar som anlande till Sydney Cove ar 1788 och gjorde landet till en straffkoloni. Ganska haftigt om hur ungt Australien egentligen ar nar man tanker pa hur manga ar manga Europeiska lander har pa nacken.
Vi han inte direkt fira dagen fullt ut i Sydney, men det var tjockt med folk overallt i Sydney, framfor allt i Darling Harbour dar det aven skots fyrverkerier senare pa kvallen, och folk var malade i ansiktet och hade smyckat ut sina lagenhetsfonster och bilar med den australiensiska flaggan. Riktig feststamning.
Nar vi anlande till hostelet fick jag i alla fall ett fint tacke infor denna viktiga dag.


Kvallen spenderades pa "The Gaff", ett utestalle i Sydney dar Oz Experience bjod pa gratis mat och dryck. Det blev ett bra avslut pa varan tid med Oz Exp, for vi har bannemej akt hela oskusten fran Cairns till Sydney med denna buss!!!

Vi hade 4 dagar i Sydney innan vi skulle lamna landet, och det var skont att vi hunnit gora den mesta sightseeingen nar vi var dar kring nyar. Nagot vi missade da var daremot Bondi Beach, sa dit var vi forstas tvungna att aka. Forstar att Bondi ar en skon oas for Sydneyborna, en ganska maktig strand och fin kustremsa bara 20 minuter fran Sydney centrum. Kan dock tycka att stranden i sig ar lite overskattad, sarskillt om man som vi, precis var nedkomna fran Surfers Paradise och Byron Bay.

Bondi Beach
Bondi
HotHot
North Bondi
North Bondi



Bondi Beach
blev leksugna
vem fan ar jattebebisen?

Till Torsdagskvallen hade vi bokat in oss pa en liten cruise runt Sydney harbour. Kvallen borjade sadar med att renget verkligen oste ner!! detta ordnade till sist upp sig och overgick till en underbar kvallshimmel. Vet inte hur manga manniskor det var pa baten, kanske 80-100 pers. jag lovar att 30 av dom var svenskar, och det roliga var att vi borjade prata med en nyanland kille som var rod som en krafta, och det visade sig att han och hans vanner var gamla klasskomoisar till Tove fran Halmstad. Haha, hur sjukt ar inte det? Kvallen blev mycket lyckad, sjukt fin skyline.
Darling Harbour, Sydney


Sydney

Operahuset by night

Vackra Sydney


Ett mindre missode skedde dock pa natten nar vi skulle till Kings Cross och kolla laget. Pa nagot vis lyckades vi med att reta upp en uteliggare, eller snarare uteliggarens kompis, som jagade oss nedfor gatan. Jag som vanligt, var inte med pa noterna, sa jag hamnade sjalvklart sist nar vi skulle springa ifran denna extremt arga manniska. Han fick tag i mig, drog mig i haret och skrek massor. Jag darrade som ett asplov. Sedan borjade han springa efter Kristoffer med en stor trapinne och slog honom i ryggen.  till slut lugnade han ned sig och kunde reda ut saken (han kande sig hotad av oss nar vi gatt forbi platsen dar hans kompis lag och sov). K hade tydligen sparkat till nagon kartong-grej. Det var ett ganska chockat gang som kastade in handduken for kvallen och vandrade hemmat. Reta fan aldrig upp nagon som bor pa gatan du gar pa.

Auckland, Nya Zealand

Vi befinner oss alltsa pa Nya Zeeland sedan 2 dagar tillbaka. Det var med dubbla kanslor jag satte mig pa planet kan jag saga. Det kanns som att vi har sett och upplevt sa mycket den senaste tiden att det ar svart att smalta saker innan man kastar sig in i nasta aventyr. Australien far definitivt en speciell plats i mitt hjarta, en av de vackraste platser jag sett och manniskorna dar ar sa himla skona. Har hort att Nya Zealand ska ha enastaende natur att bjuda pa och annu mer bakatlutad befolkning, sa nu ar det upp till bevis! Har spenderat vara 2 forsta dagar i Auckland, och kan ni forsta hur forvanad jag blev nar jag vaknade forsta morgonen av att jag lag och huttrade i min sang! Detta har da inte skett de senaste 3 manaderna kan jag lova.
Det har regnat lite av och till dessa dagar men vindarna har varit varma och temperaturen ligger pa ca 22 grader. Lite sommarkansla a la Sverige skulle man nog kunna saga :P
Har vandrat Aucklands centrala gator upp och ner igar och idag. Verkar vara en trevlig stad, Nya Zeelands storsta storsdadsomrade med 1.2 miljoner invanare. Tror Hela NZ har omkring 4 miljoner, sa det ar ganska litet nar man har kommit fran en sadan stor landmassa som Australien. Manniskorna verkar trevliga, inte fullt lika artiga och hogljudda som Australiensarna dock.
Haha vi traffade pa en NZ- kille som varit pa en Basshunter-konsert pa Nya Zeeland. Han sjong "Boten Anna" utantill pa svenska utan att fatta ett ord. Jag holl pa att do av skratt. Hur patetiskt ar inte detta?
Lagger upp nagra pics av ett regnigt Auckland. Jag kande seriost for att satta pa mig strumpor igar, fick lite panik. Tror att jag har kommit fram till att jag ar en tjej som gillar sol och varme. Har mycket lattare att komma upp pa morgonen nar solen skiner dessutom:)

Sandra i Auckland
Haha, finns det overhuvudtaget nagot man faktiskt far gora?
asgulliga barn
Sky Tower, Auckland
Albert Park, Auckland
coola trad
Auckland
hamnen i Auckland

Nu far det vara slut pa denna bildkavalkad. Ikvall ska Elli och jag ga och se "Avatar" pa IMAXen har i Auckland. Imorgon aker vi med vara forsta KIWI-experience tur norrut. Hoppas pa grymma vyer.

Vill avsluta detta inlagg med tre saker.
1. JAG SPENDERADE 2,5 MANAD I AUSTRALIEN UTAN ATT SE EN ENDASTE ORM!!!! :D
2. kommentera garna inlaggen sa jag vet hur ni mar darhemma:)
3. Mitt nya mobilnummer ar: 0064211715811

Puss Och kram pa alla darhemma!
Och Birgitta, du ska inte vara orolig, jag mar jattebra:)kram och tack for alla kommentarer. halsa Lasse!

//Sandra

Kommentarer
Postat av: Elin

åh så uunderbart! Och ni är så fina och fräscha! ha det så himla bra nu på NZ! Snart tre månader kvar tills ni är hemma! har bestämt att jag ska ha examensfest för alla, men jag väntar med att ha det tills ni kommer hem! :D det var väl bra! saknar er! PUSS

2010-02-01 @ 08:51:19
Postat av: Linda

Jag byter Sandra Australien till Sandra NZ i mobilen :). Här hemma är det snöigt och kallt, men hellre det än massa slask. Dock räcker det snart med vinter lite vårsol skulle inte sitta fel. Har lite småplaner på en resa till sälen ett gäng så det är iaf ett plus med snön, after ski och skidåkning! :D



Ha det så bra! Saknar dig, puss o kram

2010-02-01 @ 09:58:20
URL: http://gangertva.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack! hehe, ja lite förändring behövdes för att det skulle bli min lägenhet också. Nu ska jag kika på film inför ett seminarium i skolan, rätt soft :). Puss puss

2010-02-01 @ 10:15:55
URL: http://gangertva.blogg.se/
Postat av: Mikaela

HAHA! Fan vad jag hade garvat om jag hört honom sjunga Boten Anna! :D Väldigt imponerande må jag säga. Mail kommer snart... :)

2010-02-01 @ 22:25:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0