Great Ocean Road

Nu har vi bott pa ett hostel som heter "Nomads" sedan i torsdags, och vi kommer att gora det tills pa onsdag da vi flyger upp till Cairns, en flygresa pa 2,5 timme norrut. Vi har hort mycket bra om Cairns, och ser fram emot att resa ner over Ostkusten och avsluta i Sydney.
"Nomads" ar ett jattetrevligt hostel, och vi har haft mycket kul har. Har sovit i en sovsal med 8 stycken mycket knarriga MEN rena sangar. Vi borjar kanna oss som veteranerna har, for det har sannerligen kommit och gott roomates for fulla muggar. Fram tills idag jar vi bott med Jehoo, en koreansk kille. vi har haft 3 tjejer fran Shanghai, 3 tjejer andra tjejer fran asien nagonstans, 2 killar fran Tyskland, och sen hade vi 5 killar fran Australian Army i varat rum natten mellan lordag och sondag. Da blev det liv i luckan kan jag lova, de firade att de var lediga fran militartjansten genom att vandra runt i bara overkroppar och dricka vin direkt ur boxen, haha.
Melbourne inger en trevlig kansla och vi har tagit gratisbussen samt gratis sparvagn runt for att se lite av staden. Vi har fatt kanna pa vadervaxlingar sa det heter duga, da det kunnat vara olidligt kvavt och varmt pa formiddagen for att sedan borja osregna och sjunka flera grader frammat kvallen.
Fredag och Lordag har vi mest umgatts med folk fran hostellet, provat pa lite nattliv osv. Elli och jag besokte aven Victoria Market som ligger precis bakom hostellet, en jattestor inomhusmarknad dar de saljer allt mellan himmel och jord.


Igar kom vi antligen ivag pa en resa ut fran staden for att se "The Great Ocean Road" som ringlar sig langs kusten vaster om Melbourne. Vi hade bara sovit ett par-tre timmar natten till sondag, men gav oss ivag vid sjutiden i en vit liten buss tillsammans med kanske 15 andra personer och guiden Peter. regnet fullkomligt oste ner och vi kande val att vi kunde ha valt en battre dag for fina naturupplevelser. Efter nagra timmar borjade det dock spricka upp och solen tittade fram emellanat. Och gud vilka vackra landskap vi fick se. Jag har alltid tankt Australien som en extremt torr kontinent, vilket i och for sig stammer, men omradet runt Melbourne har fantastisk kustremsa (inte riktigt jamforelsebar med kaliforniens men sedan ar det ju ocksa en helt annan sorts natur), grona vidder och en torr (inte tropisk) regnskog. Vi stannade till langs kusten for att se vilda koalor, framforallt Elli har ju alltid alskat koalor, sa gissa om vi blev glada nar vi fick se en ganska tjock krabat som klamrat sig fast kring en alldeles for tunn gren mitt i regnet. Han sov lugnt medan vi tog bilder av honom, totalt ovetandes om vilken uppstandelse det var kring honom. Ett par ganger vaknade han till och gaspade, haha. snacka om soft liv. Koalor sover tydligen i snitt 20 timmar per dygn, och detta ska troligtvis bero pa att de enbart lever pa eucalyptus som ar extremt energisnalt.


Vi stannade till for lunch frammat kl 12 och jag fick ata riktig kokad potatis, fy fan vad gott det var!
sedan besokte vi bla "De 12 apostlarna" och "London bridge" samt nationalparken vid Loch Ard Gorge, som alla bjod pa otroligt vackra kustvyer med stor klippformationer i vattnet och en historia bakom dem.
Vi stannade aven till och vandrade runt lite i "Otway Rainforest". Jag fick lite smatt panik som vanligt nar det komemr till djungelvandringar, men det gick verkligen jattebra, och var en helt arrangerad tour med en slinga som man vandrade pa kanske en halvtimme. Det var sa himla gront och vackert overallt, och vi sag den fridlysta kottatande snigeln, som ar den enda snigel i varlden som ater kott och den finns bara i Otway rainforest. Det lag aven en kraftliknande krabat pa stigen som sag ut att halla hus i vatten, och Peter raddade honom fran att bli ihjaltrampad.




Peter, guiden








Efter en valdigt lyckad och fullspackad dag kom vi tillbaka till "Nomads" runt kl 20. Sa det var en redig tur pa 13 timmar. vi funderade pa att ga och lagga oss, men kom fram till att det var trakigt, sa det var bara att ge sig in i dimman igen, tror vi gick och la oss vid halv tre eller nagot pa morgonen.
Idag sov vi ut ordentligt och markte knappt nar vara 6 rumskompisar checkade ut. Jag vaknade till med ett ryck nar staderskan drog igang dammsugaren, haha.

Nu har bade jag och Elli skaffat oss aussie-simkort till mobilen och mitt nummer ar: +61416962958. 
Det ar jattebra for da kan Elli och jag hora av oss till varandra och det blir inte sa stort projekt sa fort vi vill gora olika saker. Att skriva och ta emot meddelanden fran Sverige gar kanon, dock kan jag inte ringa er for det pallar inte min backpacker-ekonomi med. Daremot kostar det ingenting att svara om nagon skulle vilja sla en snabb pling.
Hoppas att allt ar bra med er darhemma, skickar en kram till alla fina vanner och familj
//Sandra

Kommentarer
Postat av: Sara

heeej!

Gudans va bruna och fina ni är. Jag vill också!! Härliga bilder! Jag älskar den där det blåser i ditt hår haha. tack för vykortet som jag fick idag. det sitter på kylskåpet nu och väntar på nästa ;)



Saknar dig min vän! kärlek och pussar!

2009-11-23 @ 17:08:51
Postat av: Sofia

Shit vilken natur, verkligen grymma bilder! Ta hand om er! :)

2009-11-23 @ 17:18:39
URL: http://laii.blogg.se/
Postat av: Jannette

hej sandra! jaa wow vilka fina bilder.. :) haha diggar självklart den där det blåser så ditt hår flyger i ditt ansikte.. det känns som du.. :D hehe det är jättekul att läsa din blogg.. :D jag skrev till dig på fejjan oxå.. :) för mamma har tjatat på mig att jag ska skriva till dig.. :) de hälsar ialla fall... :D

ha det så bra nu!! så hörs vi!! puss

2009-11-24 @ 10:06:42
Postat av: ingela!

ser så härligt ut!! jättefina bilder =)

puss puss!

2009-11-24 @ 19:33:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0