Waitomo, Taupo och River Valley

TjenaHejsan! (skrivet torsdag 11/2)
Har precis tagit mig en middagslur, vilket jag i vanliga fall sallan gor, men har kannt mig lite krasslig senaste 1,5 veckan. En segdragen forkylning med ont i halsen, helt igentappt nasa (snarkar tydligen pa natterna, valdigt hett) och allmant ont i hela kroppen. men jag har inte tid att vara sjuk, vill vara ute och uppleva och vara vaken varje stund och med i varje svang, sa darfor kor jag pa som vanligt, vilket borjar bli jobbigt. Gjorde till slut ett besok pa apoteket och brande en hel dagskassa pa lindrande tabletter for halsen och super-nasspray, sa nu ar det bara att hoppas pa det basta de kommande dagarna.
I alla fall.

Efter senaste inlagget har foljande skett;
Vi bussade vidare i tisdags mot Waitomo (detta hade min trotta sjuka hjarna mycket roligt at da det lat som att busschaufforen sa "White Homo" varje gang han namnde namnet pa platsen)
Vi stannade vid en far-farm, ett stalle dar du kunde rulla ner for en backe i en sa kallad "zorb" (plastboll med vatten), plus ett annat stalle dar man bla kunde testa pa en skydiving-simulator. Detta ar exempel pa utflykter vi sysslar med pa vagen mot varje ny destination. Ganska ofta hander det att vi stannar for en promenad i ett vackert naturomrade ocksa.
delar av varan Kiwigrupp

Framme i Waitomo checkade vi in pa det hittills "lyxigaste" hostellet. Tillsammans med 2 danska tjejer fick vi en radhusliknande liten lagenhet med jatteskona enkelsangar och utsikt over en kohage, da var vi harmoniska kan jag lova! I Waitomo testade vissa pa blackwaterrafting (de akte gummiring genom grottor), detta testade dock inte vi, man lar ju halla lite i planboken. Pa kvallen fick vi grillbuffe' och umgicks pa byns pub, Curlys bar. Den gade samma agare som hostellet, haha. Busschaufforen (Smiley) sprang naken genom puben efter nagra "stankare" och man kan inte direkt beskylla denna kortvaxta lille man for att spotta i glaset. Jag skulle seriost vilja ta ett alkotest pa den mannen emellanat nar vi har tidiga avresor fran vissa stallen. skulle kunna beratta en och annan historia for Kiwi Experience huvudkontor sa hade Smiley nog blivit sparkad med omedelbar verkan. Men men...
I onsdags bar det av mot Taupo som anses vara norra Nya Zeelands "handelsernas centrum". Vi gjorde forst en avstickare, som vanligt. denna gang till omradet kring Waitomo cave och gjorde en liten vandring dar medan vi vantade in nagra av dom som blackwater-raftade.
Waitomo Caves
grottmanniskan i egen hog person, Waitomo Caves

Sedan gjorde vi den konstigaste avstickaren hittills pa resan. Vi besokte ett stalle utanfor Waitomo dar de hade nagra speciella sorters kaniner som de rakade av det langa haret pa och stickade allt fran trumpor till hattar och trojor av. Kvinnan som jobbade dar forsakrade oss att kaninerna inte tog skada av detta och att de var godkanda av djurskyddverket och grejer, men det var helt hemskt att se henne binda den stackars kaninen i bade bak-och framben och raka hela kroppen pa den. Sen fick alla stalla sig pa rad och klappa den lena helrakade kaninen. helt absurd grej!

ser varre ut an vad det ar. eller, naae

Mark i senaste modet

Sista stoppet innan Taupo var "Huka falls", riktigt maffigt vattendrag maste jag saga. Pa vagen hade vi kareoke i bussen, vilket lat forjavligt, men var valdigt kul!
 Val framme i Tuapo checkade vi in pa "Base hostel" och fick ett jattefint rum med balkong och utsikt over "Lake Taupo" och en fin park, sa vi satt och myste pa balkongen i solskenet i onsdags kvall, helt underbart. Solen kommer fram med jamna mellanrum och det marks att NZ knappt har nagot ozonlager over sig, aven den svagaste solen branner pa kroppen efter bara nagra minuter.
Taupo ar kant for att vara ett jattefint stalle att hoppa fallskarm over, sa det ar flera fran varan grupp som har gjort det bade igar och idag.
Ett par random bilder fran Taupo kommer har:
Taupo
Elli sitter och tanker pa Micke?
Nagon hoppade bungyjump nar vi skulle vandra till hetvattenskallorna
Du & Jag

Nu ar det lordagskvall och vi har kommit fram till Nya Zeelands huvudstad Wellington. Vi ar dock bara har pa blixtvisit for vi ska ta baten over till sodra on imorgon bitti klockan sju. Vi kommer tillbaka hit pa farden upp mot Auckland sen i alla fall, sa vi far utforska staden mera da. Ganska manga fran varan grupp ska stanna har ett par dagar sa vi kommer att bli lite uppsplittrade, vilket jag tycker ar synd. Har haft mycket kul imed den har Kiwigruppen!
Igar (fredag) besokte vi en nationalpark utanfor Taupo. Har glomt vad den heter, men de har spelat in en del scener fran Sagan om ringen darifran. Vi vandrade i narmare 2 timmar och det var valdigt haftig natur! Paminde lite grann om Norge faktiskt maste jag saga. Harligt att vandra nar det inte ar sadar sjukt varmt som i Australien och Thailand. Vi gick verkligen runt och njot. Stannade aven till vid vattenfallet dar Gollum fiskar i en av filmerna, de som ville fick hoppa fran vattenfallet, jag avstod da det var svinkallt och 9 meter att hoppa...
Chris, Emma,Lisa, Michael och Elli



Busschaufforen tar sig ett hopp (9 meter)!

ar inte detta Nya Zeeland sa sag?!

Efter vandringen i nationalparken sov alla som stockar pa bussen. Vi dundrade vidare pa smala landsvagar mot River Valley ett slags lodge som lag i en dalgang mitt ute i ingenstans. Valdigt branta kullar och fina vyer var det pa vagen dit. Vi blev incheckade pa ett stalle som kandes som en stor jaktstuga eller natt. Manga i gruppen blev svinarga nar de sag vad vi fick for slags rum att sova i. Det kandes som att vi var pa skolresa eller scoutlager, och vi sov typ 20 pers pa madrasser sida vid sida om varandra, haha. Sviiinkallt var det ocksa, flera lag och huttrade halva natten, men med lite vin i kroppen gick det helt okej att sova. Vaknade dock upp med enormt ont i halsen och rinnande nasa trots att jag sov med mysbyxor, strumpor och langarmad troja. Paal den smarte norrmannen hade "glomt" att stanga ytterdorren efter sig nar han skulle sova, sa vi sov med vidoppen ytterdorr hela natten. Yey!
Vi hade aven den "turen" att ett Rugbylag fran Wellington skulle sova over i lodgen samma natt, 20 stycken 2 meter langa muskelberg till killar festade loss i baren pa kvallen, plus att vi i Kiwigruppen firade James 24 arsdag, sa det blev liv i luckan mitt ute i odemarken vill jag lova, riktigt kul.
Det var ett snarkande gang som akte buss mot Wellington idag...
River Valley
Skalar for James 24ars dag!
vi fick besok av svarte katten
Katten och Paal
Kattliv
Patrick, Chris, Michael, jag och James
Jag och Michael med sin gipsade arm
James eller Gollum?


Nu blir det snart att hoppa i sang, bussen till sodra on gar klockan 7 imorrn bitti. Det ar intensiva dagar nu! Saknar er massa darhemma, har inte mojlighet att sitta sa langa stunder vid datorn nu nar vi reser runt med bussen, men uppdaterar och skriver sa mycket/ofta jag kan. Vill aven lagga upp mycket mer bilder an vad jag gor, men datorerna ar sjukt sega, sa jag pallar inte mer an sahar.
Uppdatera mig ni med, da blir jag glad:)
Puss & Kraam


Kommentarer
Postat av: Sara

Neeeeej, kaninerna! uuuuh! Får man göra sådär? Det ser riktigt elakt ut.



Kom hem snart! Puss

2010-02-13 @ 16:52:57
Postat av: Elli

Du och jag <3 Och mamma uppskattar latt detta inlagget med migas haha :)

2010-02-15 @ 06:47:42
Postat av: Elin

Update då: Har nu gjort halva min praktik, vilket är heelt sjukt! Det har rullat igång som sjutton, och råkade söka ett jobb förra veckan i stockholm, och ska på intervju imorrn! GAH! min första, rikta, seriösa intervju! KUL! Sen ska jag till Borås imorrn kväll och avsluta en kurs, så där blir jag kvar hela helgen.. annars är skolan pain in the ass, och jag är så trött på skiten nu! 5 veckor kvar!!!



glöm inte att jag saknar er som fan! ska bli sååå skönt när ni kommer hem! PUSS

2010-02-16 @ 07:20:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0