Paihia, (Bay of Islands) & Cape Reinga.

Hej alla fina som laser bloggen, hoppas att allt ar bra med er darhemma! Elli berattade att hennes pappa hade varit uppe pa hustaket och skottat, sa ni verkar ju ha fatt vinter sa att ni tiger hemma i Sverige!
Tack for kommentarer och mail, det ar underbart att hora fran er kara vanner.


Vi har det bra har nere pa andra sidan jordklotet. Konstigt for har i NZ kanner jag verkligen att jag ar sa langt hemifran jag kan komma. Hade inte riktigt den kanslan i Australien. Idag har vi satt oss ner och planerat hela rutten over nord- och sydon for att slippa hamna i samma situation som vi gjorde i Aus, att vi hade kunnat stanna langre pa vissa stallen osv.Det blir nog bra, har manga fina platser att se fram emot de kommande veckorna. Dock ser det daremot ut som att vi ska korta ner vistelsen i NZ, lander ar inte speciellt stort och en manad borde racka gott och val, men vi far se.
Lite nya uttryck som Nya Zelandarna anvander ar bla "Sweet as!" detta sager dom om precis allting. Egentligen ar det en forkortning pa en langre mening, men sa fort de gillar nagot eller tycker att livet ar toppen hojtar dom "Sweet as". "No Drama" ar ett annat anvandt uttryck.

Har efter mycket om och men antligen lyckats ladda ner bilderna fran surfcamp. det ar nastan enbart bilder pa land, men kanske kul att se enda!
Surfcamp, Spot X

baywatch
haha

hett varre!
Jihaaa!

det var mycket att ga igenom



haha, stod stadigt pa bradan!
OZ Experience goes surfing!

Ja, det var Australien det.

NU till Nya Zeeland igen!

I tisdags satte vi oss pa varan forsta Kiwi Experience-buss. Den skulle ta oss mot Paihia, Bay of Islands, som ligger ca 3,5 timmes bussfard norr om Auckland.. Man kan saga att vi ar rejalt trotta pa att aka buss vid det har laget, men det ar trots allt ett valdigt smidigt och socialt satt att se ett land. Den forsta personen vi motte pa bussen var Gabriel, en stockholmskille med maxad energi som alskar longboard och har spelat in en dokumentarfilm om detta i Australien. De skejtar seriost i upp till 100 km/h, helt sjukt! Vet inte om du laser detta Gabriel, men jag hoppas du blev nojd med din presentation i sa fall, haha.
Det var val ingen som blev forvanad att det var denna kille som overtalade mig att testa paraglide! sa detta gjorde vi i fredags formiddag. Jag var livradd, men har nog i smyg varit lite avundsjuk pa Elli som bade fallskarmshoppar och ska hoppa bungyjump. Sadant ar jag dock alldeles for radd for att gora. Paraglide var ett bra allternativ da jag kunde gora det tillsammans med en person som ar totalt oradd for dessa sorters aktiviteter och de sa innan vi kom upp i luften att om linan gar av sa kommer vi bara att signa ner mot vattnet i lagom takt med fallskarmen, och vi hade flytvastar sa det var "lungt". Jag blev forvanad over hur fridfullt och soft det var att hanga daruppe i luften. Fick lite angestattacket emellanat nar jag tankte pa hur hogt det var, men utsikten var sjukt fin och solen sken, sa vi garvade mest at att "har hanger vi och har det bra".
Gabriel hade en kamera med sig upp och filmade det hela. Den filmen far ni dock se nar jag kommer hem for den ligger pa mitt minneskort i nagot konstigt format och jag vet inte hur jag ska lagga upp den pa bloggen, haha, alla vet val hur teknisk Sandra Eriksson ar. tog nagra bilder fran baten dock som jag kan lagga upp.
ruffstuffs!
avfard!
Gabriel
Jag och Gabriel efter att vi landat (jag pa arslet och han pa benen)

Nu hamnade min historia i lite omvand ordning, men som sagt sa kom vi fram till Paihia pa tisdagseftermiddagen och det var ett gulligt litet samhalle vid kusten. Valdigt lungt och behagligt. Pa kvallen fick vi BBQ-middag och alla som bodde pa hostellet samlades i princip ute pa terassen, supermysigt. Men jag kan lova att det blir kallt har nar solen har gatt ner! har varit forkyld i narmare 2 veckor nu och jag funderar skarpt pa att kopa mig en jacka.

Paihia
de har sa konstiga namn pa allting
Paihia
Paihia

Pa onsdagsmorgonen avgick bussen mot Cape Reinga klockan 7. Cape Reinga ar den nordligaste platsen pa Nya Zeeland och det ar dar som Stilla havet och Tasmanska have mots. Vi stannade till vid en regnskogspromenad lite snabbt och akte sedan vidare mot "90 mile beach" dar vi akte med bussen pa stranden, och sanddynerna i narheten dar vi fick testa pa sandboarding! Vi fick en varsin sandboard och instruktionerna var typ kampa er upp for sandberget (det var enormt!) och vad ni an gor, satt er aldrig ner pa huk nar ni blir trotta, sandvindarna (jag skulle kalla det orkanvindar) var jattestarka och jag har hittat sand i bade oron och nasa i flera dagar efter detta. Vandringen upp for berget var sjukt kampig, och val pa toppen gallde det att halla hart i sandoarden for att inte vinden skulle rycka tag i den. Farden nerat var hur kul som hellst, kandes som att aka pulka ner for en backe. Skillnaden var att det var sand istallet for sno saklart. Valdigt kul grej att testa pa faktiskt. Elli och jag pallade bara vandra upp for berget en gang. Gabriel var uppe 3 ganger tror jag, helt galen.
90 mile beach
varan chauffor tog sig ett ak!
se hur solen tranger igenom

Gabriel nojd och glad

Vi akte vidare upp mot Cape Reinga pa smala bergsvagar och naturen var sa himla vacker!! De sager att sydon ska var annu vackrare, jag undrar hur detta kan vara mojligt. Manga av kustvagarna och kustlandskapet paminde mig faktiskt om Californiska kusten,sa det ar lite annorlunda mot Australien faktiskt. Australiens ostkust har gott om vackra strander, men det ar langt ifran sa bergigt som det var har.
Dessa bilder ar fran nar vi stannade till for mat och badpaus pa vagen till Cape Reinga.











Och nar vi kom fram till Cape R. dog naturligtvis min kamera (som vanligt nar jag ska ta kort pa en fyr, tror det ar en forbannelse). Tur att man har en reskompis som kan ta bilder!











Elli var pa delfintripp och fick se dessa gulliga varelser!


Imorgon aker vi vidare soderut pa norra on, mot Mercury Bay och nya aventyr!
Kram pa er alla darhemma, tanker mycket pa er ska ni veta.



Avslutar med en bild fran varan gratismaltid pa senaste hostellet vi bodde pa. Jag holl pa att garva ihjal mig, ar detta ett skamt eller??

det galler att inte vara vralhungrig.

Och en snyggo- bild fran nar vi var och sag "Avatar". Mycket bra och sevard film.
Sweet as!

Puss & Kram fran oss!

Kommentarer
Postat av: Sara

Det är riktigt fina bilder som ni har tagit. Undrar om man någonsin kommer sluta förvånas över hur fin natur det verkligen finns?! Här är det ju som sagt sjuuukt mycket snö. Vet inte när jag såg såhär mycket snö förut. Trodde att det bara fanns på "barna i bullerbyn"'s tid.

Saknar dig här hemma som vanligt!

Puss!

2010-02-06 @ 09:58:28
URL: http://skadusaga.blogg.se/
Postat av: Linda

Håller med Sara, så himla fina ställen ni är på.



Haha, härligt måltid ni fick ingen plusmeny där inte :P. Kan förstå att ni va besvikna. Ser fram emot att se filmen från flygningen det är väl det närmsta jag nånsinn kommer komma nått sånt där. :) Sandboard skulle jag inte tacka nej till dock, vi kanske ska åka pulka imorgon så det är ju nästan samma sak :P. Kram kram

2010-02-06 @ 17:00:08
URL: http://gangertva.blogg.se/
Postat av: Elin

åhh så vackert! Och nu känner jag bara: KOM HEEEM! Fy vad jag saknar er! men det känns så sjukt bra att ni har det så bra, och jag hoppas verkligen att ni stannar upp ibland och bara njuter! Det är så lätt att dagarna bara svischar förbi och att omständigheter gör situationer jobbigare än vad de faktiskt är.. för ni har all rätt att njuta, för vilken resa ni är på!



Älskar er! puss puss

2010-02-07 @ 12:24:32
Postat av: Frida

Nej nu blir jag så otroligt jäkla skit bajs avundsjuk!!!!! Jag vill också lära mig att surfa... Inte för att det kommer ske om jag sitter kvar på häcken i eskilstuna, men ändå!! Okej sandra, du får lära mig i borsökna i sommar :D:D!? Deal? :D <3

2010-02-11 @ 17:28:40
Postat av: Kusin Linda

Kan bara tänka mig hur gott ditt skratt måste ha låtit när du fick plusmenyn :) hahaa satt och garvade för mig själv här hemma.. ahahah.. Trodde allvarligt inte att NZ var så fint, tänkte mig typ sverigeklimat, aja fick jag reda på det med. Hoppas att allt är bra med er och att ni är försiktiga! :) Har du datum då du kommer hem, eller blir det en överrasskning? :) Puss och kram från stora kusin vitamin

2010-02-11 @ 21:31:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0