Siem Reap, Kambodja

Hej!
 Gick upp klockan 4 i mandags morse efter bara nagra timmar somn. Bodde i ett billigt skyffe i Vientiane den natten, och det ar fan forsta och sista gangen jag hyr rum utan AC i Asien. Flygplatsen i Laos huvustad ar den skabbigaste jag sett och flyget fran Vientiane till Siem Reap var fullt av myggor!! Go to hell Lao Airlines..
myggplanet!

Det var en trott duo som anlande till Siem Reap, Kambodja senare pa mandag morgon. Vi tog taxi till Popular Guesthouse som vi blivit tipsade om. Ett frascht stalle som ligger centralt i staden. Vi dackade genast i vara sangar och vaknade inte for ens pa eftermiddagen.

Lite info:
Kambodja ar ett land med 14 miljoner invanare belaget mellan Laos, Thailand och Vietnam. Huvudstaden heter Phnom Pen och har runt 1,5 miljoner invanare och regionen vaxer sig snabbt folkrikare. Landet har haft krig i omgangar och lider av extrem fattigdom. 1993 gick FN in for att hjalpa landet att stabilisera sig och 1999 var det forsta aret pa 30 ar som det var helt och hallet fred. Idag lever Kambodja framst pa turismen och det forekommer en hel del tiggande. Jag personligen ar helt forundrad over hur varma och glada manniskorna enda kanns trots att manga lever sa otroligt fattigt och manga saknar utbildning. Det ar det fattigaste land jag nagon sin besokt i alla fall.
Stora delar av Kambodja ar fortfarande minerat efter krigen och det finns jattemycket handikappade manniskor har. Det ar tungt att se nar de sitter och tigger.
MEN. Jag ar valdigt glad att vi har akt hit. Det finns mycket positivt med Kambodja. Vacker natur, trevliga och glada manniskor och jag rekommenderar verkligen folk att resa hit. Jag hade fatt for mig att det skulle vara en nagot mer osaker och hotfull stamning har, men tvartom, det kanns valdigt lungt och fridfullt har.

Nu vidare till resan:
Tisdag morgon klockan 8 var det upp och hoppa. Ingen av oss var val speciellt kry, bada har varit forkylda ett tag och Elli har dessutom fatt hosta och faber. Men har man ett tight schema sa har man, sa vi hyrde chauffor for en dag och begav oss mot Angkor Wat, anledningen till att man besoker Siem Reap. For den som inte vet vad Angkor Wat ar sa ar det varldens storsta tempelomrade byggt i borjan pa 1000-talet och ar med pa UNESCOs varldsarvslista. Otroligt maktigt att vandra runt dar och se det med egan ogon. omradet runt Angkor har ett flertal andra tempelkomlex, och man kan latt aka runt har nagra dagar om man ar intresserad. Vi pallade 8-12 typ, sen tog varmen kol pa oss och vi akte hem och kakade och sov middag. Det ar valdigt valdigt hett i Kambodja for tillfallet sa det gar at manga liter vatten nar man ska ut pa tur.

Jag med Angkor Wat i bakgrunden.














Dags for en coconut i skuggan. 1 dollar (7kr)









Efter att ha vilat upp oss och kakat lunch blev vi upphamtade igen och skjutsade upp till ett berg dar vi skulle se pa solnedgangen senare. Valdigt vackert!


tempel uppe pa berget.

Man kan skymta Angkor Wat bakom tradkronorna.

massor med folk samlas for att se solnedgangen.


Igar kvall besokte vi apoteket. Jag har bergsakert bihaleinflammation och har testat 5 olika nassprayer (ingen hjalper). Elli hostar massor sa nar hon vaknar av sina egna hostningar kan hon inte somna om eftersom att jag snarkar. Haha, sant jakla elande. Vi blev tipsade om starka tabletter mot forkylning som man skulle ta en innan man gar och lagger sig eftersom att de kan vara lite sovande. Jo jag tackar ja! Somnade som en klubbad sal klockan 23, vaknade vid 8 och tog en till tablett eftersom den forsta inte hjalpte och somnade sedan om till 11:30 igen. Man skulle kunna tro att jag var utsovd efter detta, men har nog aldrig kannt mig sa trott som idag. Elli garvade at min kroppshallning vid lunchen, det var precis som att tabletterna gett sig pa musklerna och axlarna hangde. Tungan hangde inte heller med nar jag skulle prata. Aterigen drogad av asiatiska forkylningspiller. och inte blev man nage battre av dom heller....Malarsjukhuset nasta!

I tva dagar har en kambodjan varit pa mig om att vi ska aka till "Floating Village" utanfor Siem Reap. Elli valde att stanna hemma eftersom hon inte ar frisk, men jag kande att jag lika garna kunde aka och se vad det var for nagot.
Blev skjutsad i moppe-tuktuk och det var en fartfylld for att inte saga livsfarlig aktur pa 15 minuter. Jag hoppade och studsade i min lilla vagn och bad till Gud om att komma fram med livet i behall medan kambodjanen sicksackade mellan mopeder och bilar pa en halvtaskigt astfalterad vag.






Val framme betalade jag for min batbiljett och gick ner till batarna som var parkerade vid bryggan. Det var avlanga trabatar med sittplatser for omkring 10 pers i varje. Jag var helt saker pa att jag skulle hamna i en bat med ett annat sallskap eftersom att jag var ensam, men icke. Jag fick en helt egen bat och dom tva underbaraste manniskorna nagonsin som min besattning. Minns inte namnet pa nagon av dom, men han som korde kunde ingen engelska och satt bara och skrattade hela tiden. Han var nog i 50ars aldern. Den andra killen var 17 och kunde ganska bra engelska, vi snackade ganska mycket och han var en valdigt rolig guide. Dessa tva behandlade mig som en prinsessa i 3 timmar medan de sjalva slet som djur!



Eftersom att det ar dry season har floden Mekong torkat ut och det var inte mer an 1 meter djupt pa manga stallen. Gud vad dom som jobbade pa batarna kampade for att fa ut batarna pa sjon. de hoppade i det leriga vattnet for att skjuta pa och man sag hur deras kroppar enbart var byggda av muskler och inget fett. Kande mig som en lat, fet turist dar jag satt med min kamera pa en stol med mjuk kudde.


De trevligaste killarna jag mott i Kambodja. Mina besattningsman!

Vi tog oss ut pa oppnare vatten och det var en haftig syn att se alla manniskor som bodde i batar mitt ute pa vattnet. Det ar familjer som lever enbart pa fiske och bor och arbetar pa Mekong. Dessa manniskor lever i otrolig fattigdom och guiden berattade att det finns manga foraldrarlosa barn i Floating Village.
Vi akte runt och tittade lite och de bodde i allt fran fallfardiga skjul, dar de hade lagat underredet pa baten med plast - till fina sma husbatar. Vissa av batarna hade Tv och dar samlades ett 15tal personer vid skymningen for att kolla pa film tillsammans.
Plotsligt dyker en liten fiskebat upp med en pappa och hans son. Jag hinner knappt reagera for ens sonen drar upp nagot ur baten och det visar sig vara en ORM. Jag borjar gallskrika och klamrar mig fast vid min stackars guide som genast motar bort pojken som besviket ber om en dollar for att ha visat upp ormen. Jag skulle ha kunnat betala for att SLIPPA se den!!


pojken med ormen

Jag fick sitta framtill pa baten pa en liten kudde. Hur mysigt som hellst!



sahar bor vissa

Nagon odlar fina blommor pa verandan

en butik

alla tar sig fram med bat. har ar nasta generations kambodjanska fiskare.


For att fa besoka Floating Village:s skola var det brukligt att kopa med sig en gava for att hjalpa barnen med skolgangen. Jag kopte 40 st skrivbocker och 40 st blyertspennor. Skolan hade ett klassrum och har fick aven dom barnen som var foraldrarlosa sova over.
I anslutning till skolan lag aven en husbat med basketplan dit barnen tog sina sma batar och mottes upp for lite lek och spel. Ganska absurd grej, men vad gor man om man bor pa en av varldens maktigaste floder?




klassrummet

En mamma med hennes lilla guldklimp.





fiskare som fiskar efter sniglar

en liten pojke i solnedgangen.

Pa tillbakaresan fastnade batarna hela tiden och alla hjalptes at att dra loss batarna ur lervallingen. Har aldrig sett nagra manniskor arbeta sa hart.


imorgon (Torsdag) blirvi upphamtade vid kl 12 for en 4 timmars resa soderut mot huvudstaden Phnom Pen. Vi ska aka med en taxichauffor som ska hem for att besoka sin familj i och med det Kambodjanska nyaret som firas denna helg. Han har gett oss ett bra pris pa 55 dollar for 2 pers ( strax under 200 kr var) for att aka med honom. Ganska mycket mer soft an att aka buss och stanna massa ganger pa vagen!

Det ska bli intressant att se Killing Fields, massgravarna fran tiden da Roda Khmererna styrde landet under ledning av bla Pol Pot. och det ar tankt att vi aven ska besoka deras varsta fangelse fran denna tid- S21.

Mycket kultur och sevardheter. Hoppas bara att vi frisknar till snart.


Nu ar det inte langt kvar tills vi kommer hem till Etuna igen. Hoppas att ni mar bra hemma allihop och att ni hade en mysig pask. Kommentera garna och beratta vad ni har for er.
Saknar er mycket.

KRAM




Kommentarer
Postat av: Sara

Sååååå länge som ni har varit borta och Äntligen kommer ormen ;) Jag hade nästan kunnat betala för att få SE DIN reaktion när den drogs upp. Vet ju hur du är om det råkar komma en på tv hihi.

Knasigt att dom bor på floden. Sjunker inte husen?

Miss you baby!

Puss <3

2010-04-08 @ 21:34:02
Postat av: annepanne

waaaah, jag vet att jag är urkass på facebook, tänkte skriv här igår när jag läste om barnhemmet..men jag fick göra det idag istället=) när vi va i kambodja så bodde vi i backpackerstället boeng kak, eller ja..sjön heter så som ligger precis intill. vad barnhemmet heter vet jag faktiskt inte, men det fanns affischer lite här och var om ett orphanage som turister kunde åka till. hittar ni inga, så kan ni bara fråga om ett barnhem som man kan donera mat, leksaker eller vad som helst till. alla känner till det just för att det hänger på donationer från turister! kolla runt, det är verkligen en upplevelse..tro mig! saknar dig gump, vi får höras när du kommer hem, om vi inte gör det på skype innan=) PUSS<3

2010-04-08 @ 23:06:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0