Koh Chang, Thailand

Det har ar nog ett av de langsta uppehallen nagonsin i min lojligt korta bloggkarriar. Och visst har det hant grejjer, precis som vanligt.

Tankte borja med en lista i punktform, som hittills endast existerat i min dagbok. Nagot censurerad - men otroligt mitt i prick! Maste tillagga att den ar negativt utformad med flit, blir lite roligare sa!

ATT BACKPACKA-livet pa resande fot:

Jag har lart mig att sova: Sittandes, pa harda madrasser, i smutsiga lakan, utan lakan, utan kudde, med lyset tant, med massa okanda manniskor i rummet, med massa okanda
festande manniskor i rummet, pa alla mojliga konstiga tider pa dygnet.

Vantan: Vantan pa att fa checka in pa hostel, vantan pa flygplan, bussar, tag. Vantan pa att fa resa vidare.

Hostel:
* Att kalla hostellet for sitt "hem" redan efter nagon timme. Man lar sig att snabbare och snabbare anpassa sig.
* Finns det en undersang ledig? - Fan oversang, igen. Gnissliga sangar, harda madrasser.
* Vart ska jag stalla vaskan/ha mina grejer?
* Ackliga kok. Kastrullet utan handtag eller lock, smutsiga bestick och tallrikar, mat som blir stulen, forsoka trycka in sin matkasse i en proppfull gemensam kyl, gasolspis.
* Dessutom behova koa for att fa laga mat.
* Aldrig kanna sig ensam, alltid ha folk omkring sig att prata och ha kul med.
* Finns uttag for att ladda mobil, Ipod, kamera,? - ett uttag for 6 personer. Ibland inget.
* Bedbugs, odlor, kackerlackor, myror.
* Ga upp tidigt, bakis, hinna med bussen 8:30.
* Ha sovmorgon - de andra gar upp kl 8 och tander lampan samt for oljud.
* Dela rum med allt fran 18aringar till 60aringar. En del snarkar, en del kommer hem kl 6 pa morgonen, en del vill sova klockan 6 pa kvallen.

Kroppen:
* Tappt nasan!!!! (typ 3 manader i strack)
* Ont i tandkott.
* Munblasor.
* ASstort munsar i Byron Bay.
* Branda fotter pa Fraser Island.
* Ont i knan.
* Oidentifierat sar i Ellis ansikte i Sydney (arret ser ut som en karta over NZ)
* Akut magont, valdigt vanligt i Asien.
* bakisbajs.
* Asien-bajs (en helt annan typ an foregaende)
* illamaende.
* Hjartklappning nar man solar pa Bali.
* Svett svett svett svett!!! visste inte att en manniska kunde svettas sa mycket.
* Sarsnor i Ellis nasa, speciellt efter flygturer.
* Uppkottad tumme, efter att jag forsokt lasa upp en toalettdorr i Laos.
* Ont i rumpmusklerna efter skumpiga bussturer,speciellt mellan Chiang Mai och Laos.
* Muskelvark efter snorkling.
* Sla upp stortan i Franz Josef, tvingas ga runt med en  papperstuss i sandalen.
* Elli brannskadar armen pa en varmvattenkran i Wellington, NZ.
* Extremt harda halar och smutsiga fotter a la uteliggare.
* Ga upp och ner i vikt, ata oregelbundet.
* Ont i axlarna.
* Skavsar pa innerlaren.
* Nergadda flipflops, skrynkliga klader, osminkad, smutsiga klader,



* Umgas och ha kul med folk du bara kant en dag, eller ibland bara i nagra timmar.
* Kanslan av att "vara pa vag".
* Luktande handdukar.
* Riva ut hela vaskans innehall 10 minuter efter ett man anlant till ett nytt boende. Lova sig sjalv att aldrig gora om det, for att sedan gora om exakt samma grej pa nasta stalle.
* Sta-toa i Laos.
* Lackage i Ellis hudcreme-pase.
* Lara sig om nya kulturer.
* Olika tidszoner - vad ar det for dag idag?
* Den underbara kanslan av lattnad nar man gar in i ett rum med AC.
* Kanslostormar. Langta hem, langta tillbaka till platser man besokt.
* Prata om och imitera folk man mott pa resan.
* Lara sig meningar och uttryck pa andra sprak.
* Extrema upplevelser som man aldrig skulle dromma om att utsatta sig for hemma (aka tuktuk i Phnom Penh, hoppa bungyjump, hoppa fallskarm, aka buss med "Smiley" som chauffor, djungelvandra etc)
* Forvanas over hur vissa killar bete'r sig.
* Forvanas over hur man sjalv bete'r sig.
* Aterse folk/vanner som man traffat forut, pa helt osannolika platser.
* Prata om min Kissekatt. Elli harmar Tissen for min skull.
* "Ett ord pa vagen" - Ellis bok som hon fatt av sin farmor. Mycket larorik.
* Soliga dagar, vackert vader
* Nya intryck varje dag
* Tiden gar for fort!
* Alder spelar ingen roll.
* Drinking games: "fuck the dealer", "21", "I have never ever", "Whats the name of the fucking game"
* Ta ut pengar, oroa sig for pengar.
* Planera sin egen tillvaro.
* Sla ihjal tid tillsammans (ibland pa de mest sjuka satt)
* Prata om allt. Ibland med folk du inte ens kanner.
* Bli "trott" pa intryck, vackra vyer eller nya stader.
* Bli forfoljd av ensamma tyskor.
* Tvinga Elli att kolla pa TV eller koppla i Ipoden nar jag ska ga pa toa.
* Duschar med dalig strale.
* Bara pa ryggsacken, ont i axlarna. Lova sig sjalv att aldrig mer backpacka.
* Vart ska vi nu? Kanslan av att inte kanna sig hemma.
* Kolla pa asiatiska musikvideor.
* Alldeles for mycker grejjer i vaskan, sa att den inte gar att stanga.
* Skiljas fran nyfunna vanner.


Dricka:
* Vatten, sodawater with lime
* Cola light
* Goon (Australien!!)
* Snakebite (Australien, speciellt Byron Bay)
* Pure Blond (Australien + NZ)
* VB (Australien)
* Extra Gold (Nya Zeeland)
* Chang (Thailand)
* Singha (Thailand)
* Bintang (Bali)
* Rom (speciellt i Rainbow Beach)
* GT
* Billigt skit-vin.

Ata:
* Pasta
* Ris, Nasi Goreng
* Avocado, nudlar, tonfisk (elli levde pa detta i Australien och NZ)
* Pad Thai, tills man spyr
* lok och champinjoner
* Sour cream sas
* fiskpinnar
* baconsas
* potatis
* Kottpaj i Australien
* Mc Donalds
* Sushi
* Chips, nar man inte orkar laga mat
* nachostallrik
* Dorritos med salsa-sas
* Kangurugryta i Surfers Paradise

Flygplatsprocessen:
Skriva ut boardingcard, visa pass, checka in vaskan - vager den for mycket?, betala avgift, koa, scanna vaskorna, bli visiterad, visa pass igen, hitta gaten, vanta pa att gaten ska oppna, visa pass igen, hitta platsen, tranga sig in langst in bredvid en tjock tysk gubbe.



Thailandare, Laoer och Kambodjaner:
* Smaskar och tuggar standigt pa nagot.
* Otroligt hjalpsamma.
* Sjunger hogt och javligt illa (garna kareoke)
* Korta, riktigt dalig kladstil.
* For stora flipflops.
* Langa tanaglar, och langa ibland malade fingernaglar (galler aven mannen)
* Otroligt dalig humor, tontigt skratt.
* Konstig vardagsrytm, ater pa alla tider av dygnet.
* Ler och rycker pa axlarna nar det uppstar problem.
* Har slaktmiddagar ute pa trottoarerna. Otroligt familjara


En liten inblick i hur vara 6 manader som backpackers har varit. Kanske ska tillagga att vi har en otroligt hat-karlek till allt detta och sjalvklart en hel del oslagbara minnen.


Nu till Koh Chang!
Mandagen 12 april flog vi fran Phnom Penh till Bangkok. Maste saga att jag var lite smatt orolig over situationen i Bangkok eftersom 20 personer blivit skjutna dar dagarna innan vi akte dit, men det verkade vara relativt lungt. Haller man sig bara pa ratt platser och inte involverar sig i nagra strider sa marker man faktiskt inte ens av allt stahejj. Man sag manga rodkladda manniskor och det var avsparrat med poliser pa en del platser.
Mest hetsigt var det enda kring Kao San Road, backpackergatan i Bangkok. Det Thailandska nyaret firades for fullt i form av ett enda stort vattenkrig. Du blev indragen vare sig du ville eller inte, och folk kastade hinkar med vatten over varandra samt skjot med vattenpistoler. Inte riktigt vad vi var beredda pa!
Vi checkade in pa ett superbilligt huesthouse i anslutning till Kao San Road, kandes tryggt att vara bland alla andra turister nar det var sa oroligt i staden. Rummet hade inga fonster och sangarna var stenharda. Dessutom lag guesthouset precis bredvid en nattklubb sa vi hade harlig vaggandes musik danandes i vara oron halva natten, men det var ju bara for en natt!

Det var meningen att vi skulle traffa varan van Soren i Bangkok. Men vi lyckades inte na varandra, sa det blev inget av med det. Lite synd.
Pa tisdagsmorgonen (13 april) gick bussen till Koh Chang vid 8-tiden. Vi traffade pa en israelisk kille, Tal, och en israelisk tjej, Stav. Och finsken Joonas.
Efter 7,5 timmes bussfard till staden Trat vantade 45 minuters batresa over till Koh Chang. Framma pa on tog vi en tuktuk-taxi for att leta boende pa "Lonely Beach" som vi blivit tipsade om. I tuktuken traffade vi pa engelsmannen Mark och Kevin, sa vi slog folje allihop for att leta boende. Vi blev total-attackerade av nyarsfirande thailandare som kastade litervis med vatten pa oss dar vi satt i tuktuken. riktigt dyngsura blev vi, vilken konstig tradition! :P
Vad vi inte raknat med var att det Thailandska nyaret innebar en massa semesterfirande thailandare och smockfu
llt
pa alla boenden pa on. Vaskan vagde bly och till slut hyrde vi in oss i den hemskaste bungalowen i denna resas historia. Den var sa sjukt liten att nar man stallt ner vaskorna hade man absolut NOLL golvutrymme. Bungalowen skulle ha egen toalett, jo jag tackar ja. UTEDASS skulle jag kalla det. Toaletten spolade inte, utan man fick spola genom att halla skopor med vatten i toalettstolen. Dessutom fanns det inget tak pa toaletten, sa man hade en fin stjarnhimmel ovanfor sig nar man skulle nattkissa.
Vi bestammde oss for att ga ut och kaka allihopa och fortsatte sedan vidare till "Ting Tong" reaggebar. Tror Elli och jag var i sang runt 23:30.
Elli vaknade vid 02-tiden och jag vid 03:45. Vi madde fruktansvart daligt och sprang varannan gang pa toaletten resten av natten. Solklar matforgiftning och jag ville seriost skjuta mig sjalv sa daligt som jag madde.
Efter ett par timmars somn vaknade vi till liv. Hade bestamt mote med de andra klockan 9 for att leta nytt boende. Jag var sa svag i kroppen att jag knappt orkade resa mig och bara tanken pa att bara all min packning och ge mig ut i varmen och leta boende gjorde mig yr. Vi borjade prata om vara sangar darhemma och hur skont det skulle vara med en mamma som tog hand om en. Sen grat vi lite tillsammans.
Joonas, varan finska kompis kom till undsattning. Han hade hort hur daligt vi hade matt under natten (bungalows ar sjukt lyhorda).  Han bar min tunga ryggsack bort till motesplatsen sa att jag bara behovde bara min lilla ryggsack och sedan hyrde han en moped for att aka runt och leta efter ett hotellrum till oss. Vilken Raddare i noden. Kommer seriost alltid alska den manniskan for det han gjorde for oss!
Nar vi kom till varat nya boende sov vi flera timmar och det var en svag duo som forsokte fa i sig lite middag frammat kvallskvisten.

Resten av dagarna spenderades med Joonas. Vi hyrde mopeder, latade oss i solen och forsokte bli friska fran oroliga magar.






Thailandarna har tratt popcorn pa kvistar, jattefint!



Joonas och Elli.Kanner jag er?

Mark pa sitt vanliga stralande humor.

Kevin

Stav

Varat nya boende efter skrack-bungalowen. Rena paradiset!

Tanten som agde varat guesthouse. och lilla hunden.


Eftersom att vi fatt leta oss bort fran "Lonely Beach" i och med att vi blev sjuka och det inte fanns nagot boende, kande vi nar vi repat oss att vi skulle gora ett nytt forsok att hitta ett boende pa den stranden. Det satte sjalvklart igang att osregna i samband med detta. Nar det regnar i Asien, Da regnar det tamejfan!







Sen kom vi fram till det basta hotellt vi bott pa under hela resan. "Warapura resort". Visst kostade det lite mer an bungalowen, men 200 kr for  havsutsikt, platt-tv, fluffiga tacken, rent baddrum och frukostbuffe' ar det fan vart! Vi betalade fasen mer dartill for att bo pa hostell i Byron Bay under hogsasong. Riktigt jobbigt att tanka pa, haha.






nyinhandlade paraplyer mot monsunregnet!


varldens basta pool.



detta ar vad jag kallar semester.

Joonas foljde med oss till "Warapura" och bodde dar 3 natter innan han reste tillbaka till Bangkok.

I sondags fick vi oss en glad overraskning, Jocke och Fredrik kom till Koh Chang! Det ar fjarde gangen vi traffar dom pa den har resan (Australien, Bali, Laos, Thailand) riktigt kul aterseende som vanligt och killarna som akte hem idag (torsdag) njot verkligen av sina sista dagar pa ett fint boende. De ska ha cred for att ha bott pa riktiga budgetboenden under resans gang, sa det var dom varda!
Det blev nagra harliga dagar da vi alla fyra battrade pa brannan och hyrde mopeder for att se oss om lite grann. Slutade i alla fall med att vi hamnade pa stranden, haha.


Jocke och Fredrik

Fredrik dyker

Jocke

"Honey" gor en kullerbytta. Sota hundar pa Italienska restaurangen.



fina Elli.

Filmkvall i varat rum. Jocke, Fredrik och Jag fick Elli till att se "Saw"!!



Vackert pa Koh Chang.



Moppe-Jocke!



Restaurangen pa hotellet.

Fredrik





Hahahah, katten och Fredrik ser likadana ut!!

Sen hangde vi lite med en efterbliven tjej...




Nu narmar det sig snart hemfard.
Over and Out!

Kommentarer
Postat av: ingela

undrar om du slutat ata "fried rise with chicken and cashewnuts" haha!! sen...bilden pa elli vid poolen, det kan vara den snyggaste Elli jag nagonsin sett! Sag att jag alskar henne! Puss till er bada, snart ses vi och da jaklar!!!

2010-04-22 @ 20:30:46
Postat av: Sara

jag ÄLSKAR era paraplyer! Om man kunde gå med ett sånt här hemma utan att bli mobbad så skulle jag lätt göra det =) Och inte visste jag att Lillstrumpa hade besökt er i Thailand! Men jag ser henne allt där på en bild!! Måste ha varit när jag va på jobbet någon dag, den busen! Ännu en dag är kryssad i almanackan, snart är ni här! Puss och hälsa Elli att jag vill hänga med henne även om hon är lite efterbliven ;)

2010-04-22 @ 23:01:35
Postat av: Elli

Jag alskar dig med Plings och vill hanga med dig med Sara!! Laser alltid kommentarerna da jag inte har en egen bloggis! Alskar listan, har allt varit med pa ett horn och inspirerat haha. Herre! PUSS ses snart

2010-04-23 @ 03:58:53
Postat av: mamma Marie

Sandra! Du är så underbar på att beskriva saker- jag skrattar högt varenda gång jag läser vad ni varit med om! Utan din blogg hade jag varit ängslig för er, men nu är jag bara lycklig som fått ta del av allt ni varit med om! Du är toppen! Hälsa frugan o stor kram!

2010-04-23 @ 16:33:44
Postat av: Sandra

Tack allhiop, saknar er massor med!

Sara: Lillstrumpa gjorde ett besok, det ar sant. men hon var fan brat tjurig! :P hahaha..



Marie: Tack! det ar meningen att det ska vara lite underhallning. vi har det jattebra, du har varldens basta dotter! kram

2010-04-24 @ 16:31:08
Postat av: Sara

Lillstrumpa är alltid tjurig. Hon har PMS dygnet runt året runt :P men jag gillar henne iaf!

2010-04-26 @ 16:54:41
Postat av: Maria Arnehed

Tycker om det du skrivit! Roligt att se en del nyttiga saker och inte bara det vanliga grejerna som man kan läsa om varenda dag. ;)

2010-12-02 @ 14:12:56
URL: http://jade.se/reseerbjudanden

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0