Whitsunday Islands

hej alla fina darhemma!
gud vad roligt det var att komma in och kolla bloggen efter seglingsturen, tack alla underbaringar som kommenterar, ni ar bast det vet ni va? :)

Den har dagen har varit slapp, jag sov till tolv - riktigt skont. Dels for att vi var ute med lite folk fran baten igar kvall, dels for att man sovit som en kratta pa baten. haha, mer om det sen.

I torsdags vid ett-tiden seglade vi ut med baten "Matador" fran Airlie Beach. Vi var 30 stycken passagerare och 4 besattningsman, kaptenen (fran Adelaide i sodra Aus), den langhariga kocken med fejk-skratt (lagade asgod mat), Jamie (den tysta grovjobbaren) och Rob (Nya Zealandaren med hartander). Folket pa baten var blandat, 3 helt galna tjejer fran Polen (resan hade inte varit sig lik utan dom kan jag lova), Anders fran Norge, ett gang glada danskar, nagra britter, irlandare, hollandare, fransman och schweizare. Vi horde redan i hamnen att tva av killarna pratade svenska och fan vad jag blev forvanad nar de sa att de kom fran Eskilstuna. hahaha, har aker man till andra sidan jorden, satter sig pa en segelbat for 30 personer och vad moter man JO Etunabor. helt otroligt. det var Patrik och "Mini"(Rasmus) och de blev som vara forlorade smabrorsor under de foljande tre dagarna. Anders fran Norge gillade att snacka svenska med tontig Stockholmsdialekt och gillade att immitera "Karlsson pa taket". Det var riktigt kul nar jag satt och de med en norrman och en dansk och vi alla pratade vara egna sprak och forstod varandra jattebra. Visst blev det en del missforstand och goda skratt at varandras ordval, men det gar verkligen att fora konversationer de skandinaviska landerna emellan.
Tillbaks till sjalva resan.
Vi seglade ut i gassande sol pa turkost vatten, sa himla vackert. Jag var glad att jag kopt mig en keps innan vi akte for solen grillade oss verkligen.
Whitsunday islands ar en ogrupp med ca 75 oar (ett 30tal mer eller mindre bebodda) utanfor Airlie Beach. omradet och framfor allt Whitehaven beach ar med pa varldsarvslistan for sin unika natur och strand.
Vi stannade till for lite snorkling vilket var jattefint, men gick inte att mata med stora barriarrevet utanfor Cairns. Fick se solnedgangen innan vi ankrade i en bukt vid en o  tillsammans med andra segelbatar. Stjarnhimlen var nagot alldeles extra. en sadan man aldrig ser i stan. Hel kolsvart och massor massor med stjarnor, vi sag aven en del stjarnfall.
Torsdagskvallen var lugn och vi larde kanna varandra inom gruppen. Alla var forvantansfulla infor fredagens upplevelser och vi gick och la oss runt tolv tror jag. Sangarna under dack var som sma bunkrar. Fran borjan var det meningen att Elli och jag skulle dela bunker men framfor allt hon fick cellskrack och fick till slut en egen sang, dock precis intill toaletterna sa det luktade ju inte mummma kan jag lova. Det fanns ingen dusch pa baten heller, eller jo en slang som man fick anvanda max en minut per person for att inte ta slut pa sotvattnet. Jag garvade at situationen nar jag lag dar i min lilla bunker till sang. Det var dock ganska mysigt att guppas till somns av vagorna.
Klockan 6 drog kaptenen igang motorerna, och den som inte resan va vaken vaknade garanterat. haha, herrejosses vilket oljud. Till och med jag var uppe for frukost 6:30 och sedan blev det slappande pa dack innan vi kordes med gummibat over till on dar "Whitehaven National park" lag. Jag var livradd infor den 15 minuter langa promenaden genom skogen upp till utkiksplatsen. hade hort att man kunde se bade det ena och andra djuret, och framforallt ormar!!. Vi hann inte mer an att ga in pa stigen for ens vi sag en ca 1,5 meter lang odla och jag kande for att springa tillbaks till gummibaten och sitta dar tills alla kom tillbaka. Jag fick dock paminna mig om hur garna jag ville se Whitehaven beach, och traskade vidare med tarfyllda ogon och nervosa skratt. Det anda djur som daremot verkligen storde mig var stora hastflugor som bet riktigt hart pa huden om man inte hann med att vifta bort dom. hur som hellst, nar vi kom fram till utkiksplatsen kande jag att det var sa himla vart det. 35 grader varmt, hastflugebiten och ormradd stog jag daruppe och bara log. Det var sa javla vackert. Kritvita strander, turkost vatten och ett otroligt lugn.
Vi vandrade ner till stranden med stor S. Whitehaven beach ar nagot alldeles extra. vi svalkade oss i vattenbrynet och sag ut over kritvit strand och jag tankte att detta maste vara livet!
sanden var sa finkorning att den klistraee sig som ett lager pa benen, ganska intressant faktiskt. Jag var som sagt livradd att forstora min kamera eftersom att jag hort att manga gjort det genom att fa in dessa sandkorn com ibland inte ens syns, in i kameran. men jag var bara tvungen att ta nagra bilder, ska lagga upp dom strax. Tror daremot inte att det gar att aterge i bild hur fint det verkligen var, en strand ar alltid just bara en strand pa bild liksom.
Tillbaka pa baten var alla helt tagna, och vi hade lunch innan det blev snorkling. vi matade fiskar som sag ut som enorma akvariefiskar fran baten och jag sag en jatteskoldpadda komma upp till ytan for att ta luft.
Mini, Patrik och Anders testade aven pa dykning och de var helt lyriska nar de kom tillbaka ombord. Fan, blir mer och mer sugen pa att testa...
Lordagskvallen blev verkligen mer livad an kvallen innan. Maten blev forsenad pga problem med ugnen sa alla slakte hungern med att dricka Goone (billigt vidrigt backpackervin) direkt ur pasen. Polskorna och danskarna var helt galna och vi andra hangde pa. Vid 23-tiden blev vi korda i gummibat till en o dar vi aterigebn fick skogsvandra (tack och lov hade Elli ficklampa och jag vin i kroppen) for att komma fram till ett litet resort med bar, pool och biljardbord. Polskorna och danskarna startade poolpartyt medan vi andra tog det lite lugnare. Da kommer mastodont-dansken Rasmus och kastar i bade mig och Elli i poolen, sa det var bara att gilla laget och joina partyt. blev en riktigt rolig kvall/natt med mycker skratt.
Vid 2-tiden lag jag i min bunker igen och klockan 6 startades motorn sa det var bara att kravlla sig upp. Lordagsformiddagen var stillsamm uppe pa dack, vi var i och badade lite, och man var tvungen att aterigen ha vatdrakt eftersom det fanns stingrockor i vattnet. sag nagra pa avstand bara...
Vid 11:30 var vi tillbaka i Airlie Beach och det var sa jakla skont att komma till hostellet och ta sig en lang dusch. har nog aldrig kant mig sa ren som efter den duschen. ljuvligt!
Vi kande alla som att vi fortfarande var pa baten for balanssinnet var inte som det borde efter 3 dyng pa en guppande bat. Kanner fortfarande av det lite idag, tva dagar efter liksom. Typ som att man ar full fast man inte druckit en droppe. Beundrar dom som faktiskt arbetar pa batar sadar.
Nog om batresan. Summa Summarum, helt underbart! ett maste att aka till Whitsundays om man ar i Australien. Vackrare platser far man leta efter. Jag har kommit fram till att jag aldrig ska bli sjoman eller bo pa en bat, men det var val i och for sig inte en nyhet. haha

Har inte traffat sa mycket svenskar nagonstans som har i Airlie Beach. Vi ar sakert 15 pers fran Eskilstuna har. haha, helt sjukt. Stan ar valdigt liten ocksa sa man ror ju sig pa samma platser. Traffade Karin Andersson som jag har gemensamma vanner med, pa hostelbaren igar till exempel. har delat rum med en tjej fran helsingborg, Killar fran Stockholm och Allingsas osv.
Sandra antastar Stockholmspojkar

Imorgon bitti (mandag) ar det daremot dags att rora sig vidare. Ska aka buss ca 9 timmar ut i Outbacken och bo pa nan Cattle Farm. ar lite skeptiskt, som pappa skulle ha sagt. haha...sen blir det camping i 2 natter pa Frasier Island. Tror verkligen vi kommer att uppskatta stadslivet i Brisbane sen!
ska forsoka ladda upp lite bilder nu innan internetcaf'et stanger.

Hoppas att allt ar bra med er darhemma och kom pa att det ar Lucia idag ocksa, mysigt!
dags att gora upp planer for nyar. ??? gud vad sega vi ar.
Puss&Kraaam
//Sandra







whitehaven beach
team skandinavien
danskar
Branden och Mini
elli blir ikastad

polskor och danskar

irlandarna
etuna-patrik


whitehaven beach


Kommentarer
Postat av: Sara

Här sitter jag med tårar i ögonen. Är så avundsjuk på allt du får uppleva och så saknar jag dig sjukt mycket! Och hur liten är världen egentligen? Så mycket eskilstuna folk på andra sidan jorden, helt sjukt! =) Någon gång i mitt liv vill jag också till den där underbara stranden.

Pussar och Kärlek!

2009-12-13 @ 13:43:58
URL: http://skadusaga.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gu så härligt det ser ut. Här har det snöat idag så har varit en perfekt lucia-dag :). Rätt mysigt med vinter när julen närmar sig men jag skulle gärna byta med er ett tag ;).



Vad häftigt att ni träffat folk från e-tuna, världen är liten :P. Men det lär ju inte vara de sista ni träffar heller. Ta hand om er och hälsa Elli! Johan säger hej oxå. Puss och kram

2009-12-13 @ 19:30:50
Postat av: Linda

Gu så härligt det ser ut. Här har det snöat idag så har varit en perfekt lucia-dag :). Rätt mysigt med vinter när julen närmar sig men jag skulle gärna byta med er ett tag ;).



Vad häftigt att ni träffat folk från e-tuna, världen är liten :P. Men det lär ju inte vara de sista ni träffar heller. Ta hand om er och hälsa Elli! Johan säger hej oxå. Puss och kram

2009-12-13 @ 19:31:29
URL: http://lthorsell.blogg.se/
Postat av: Kusin Linda

men guuud, det måste vara den finaste strand och blåaste vatten jag någonsin sett. Det värmde att bara kolla på dem :) Och Sandra har blivit ljusblond i see ;) Skriver även GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR här, resten av din familj har säkert fått årets julkort vid detta laget. Vad ska du själv göra på julafton, erkänn att du kommer sakna Britas kålrotslåda med köttbullar? :) Puss och kram

2009-12-13 @ 21:55:22
Postat av: ingela

JAG SAKNAR ER!!!!!

2009-12-15 @ 10:46:10
Postat av: Elin=)

åhhh kan det bli bättre liksom! säger som Sara.. jag är så avundsjuk! och att du träffade Karin och dem.. sjukt kul alltså =) Så skönt att ni har det så bra! Här är det massor av snö, fast mer i etuna har jag hört! 30 cm hade det kommit där, så njut för fasen av värmen! saknar er!! puss puss

2009-12-17 @ 09:41:01
Postat av: Mikaela

JAG SAKNAR DIG SASSIBRASSI!!!!

2009-12-18 @ 18:49:45
Postat av: Mikaela, igen

Ps. Hur sjutton klarade Elli av att inte duscha?! Haha, hon duschade minst 3 ggr om dagen när hon hälsade på mig i Spanien! SAKNAR DIG MED HUNNYBUNNY!

2009-12-18 @ 18:52:07
Postat av: Jeanette

vad brun och fin du har blivit :) Kul att ni träffat e-tuna människor :D haha ! Här hemma är de jätte kallt nu med SNÖ. Så njut, här fryser man ! Ha det så bra :) PUSS

2009-12-18 @ 20:00:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0