Brisbane, julafton & juldagen

Nu har vi kommit fram till Sydney, eller egentligen igar. Flygresan gick supersmidigt, var nog den smidigaste  nagonsin faktiskt. Tog en taxi fran flygplatsen till huset vi skulle bo i (som vi inte visste mycket om). Det ligger pa 8 sir john young crescent (konstig adress) nara omradet Wooloombooloo,(annu konstigare namn pa omradet) men riktigt centralt mitt emellan Kings Cross (backpackeromradet)och operahuset! Huset sag ut som skit utifran och vi fragade oss vad i helskotta det var vi hade hyrt for nagonting. Men nar vi kom in var det ljust, rent och fint, och vi har ett mysigt rum med utsikt over nagra av Sydneys skyskrapor. Delar lagenhet med en familj fran nagonstans i mellanostern (bosatta i Australien) de har 2 asgulliga tvillingdottrar pa 2 ar. och 4 tyska ungdomar, trevliga allihop. Sa det har blir nog bra:)
Vi sov 12 timmar inatt, Elli var lite krasslig och vi var nog bada ratt slitna sedan juldagen. Idag har det varit lite sisadar vader, sa vi sparar sightseeingen tills imorgon. Skont att bara ta det lungt nagon dag ibland, det ar verkligen massor med intryck nar man kommer till ett nytt stalle.

Vi kom fram till Brisbane 22 december, och blev inkvarterade i vad som senare kom att kallas "bastun". Putte och Mini traffade tre kompisar fran Etuna; Calle, Joel och Oskar, sa vi blev introducerade for ytterligare manniskor fran hemstaden. Vi hangde lite med dom och nar jag var pa vag till rummet och gick forbi tv-rummet ser jag ett bekant ansikte i soffan. Spenser fran Cairns!! Gud vad vi hade saknat honom, speciellt Elli. var sa himla skoj att knacka pa dorren och saga till Elli att jag hade en overraskning till henne. Sen var ju den kvallen raddad :)
Pa onsdagen gjorde vi ett besok till lagunen i Brisbane, det var otroligt varmt. Badade och tog det lugnt, samt tog en runda pa stan. Brisbane ar en fin stad, mycket ny arkitektur vilket jag tycker att de har runt om i Australien over lag, och ligger precis vid ett  vattendrag med mycket broar.
Reunion med Spenser!
Brisbane
Brisbane
Brisbane
Brissie
Brissie
Brissie
Brissie
jul i Brisbane

Vi hangde med Spenser fram tills att hans tag gick vid kl 16. Senare pa kvallen foljde jag med Etunaborna+2 killar fran Stockholm ut i "The Valley", klubbomradet. Blev inte sa mycket klubbande, men kul hade vi. Langesen jag gick ut nykter, man ser verkligen saker och ting fran ett annat perspektiv. Vi blev dock inte inslappta pa en av klubbarna for att killarna hade for "fula skor", haha.
Julaftonen var speciell, bade Elli och jag var lite loja utan att riktigt veta varfor. Vi bestamde oss for att ta bussen till IKEA, en resa pa ca 40 minuter enkel vag, och vi var vralhungriga nar vi kom fram. Snacka om att det var vart det! Vi gick loss pa kottbullar, laxmacka, daimtarta och kopte pa oss Marabouchocklad och pepparkakor. Pa 2 manader hinner man sakna en hel del nar det kommer till mat.
julafton pa IKEA!

Nar vi kom tillbaka fran IKEA-trippen var det dags for julklappsbyte mellan Etuna-borna. Jag fick Calles present som var ett hopplock av tomtebloss, en glittermask, en trollstav och lite annat. Elli fick en jojo, Putte fick nappar, och Oskar fick ett 6pack med mjolk. For att namna nagra av grejerna....haha gu vad vi garvade at varan "hemska"julafton.
 extremt fint inslagna paket
Calle och jag med mina presenter
Mini och Joel
Joel och Oskar
Mini, oskar & Elli


Elli och jag fick nya rumskompisar, Filip och Fredrik (!!) fran Helsingborg. Sa det blev en hel del svenska snackat i Brisbane kan jag lova. Vi tog det lungt, spelade tarningsspel och kakade pepparkakor mest hela kvallen. Aven fast man vet att man "snart" kommer hem igen sa gar tankarna hem en hel del en sadan dag som julafton.

Juldagen ar bland det galnaste jag varit med om pa lange. Vi hade anmalt oss till jullunch for $5 (ca 35kr) nere i hostel-baren. Det var rostbiff, kalkon, potatis, sas och gronsaker+ nagon ganska acklig russin-pudding, samt GRATIS alkohol i narmare 3 timmar. ganska generost for den summan vi betalade. Det var backpacker-himmelen typ. Tror inte jag behover skriva nagot mer om den dagen mer an att vi hade valdigt valdigt kul. Lagger upp lite bilder fran det med.
rum 212 firar jul
Ellipelli


godare an det ser ut
Fredriks julklapp fran hostellet
min julklapp fran hostellet, omojlig att bygga ihop!

Putte och Jag
Oskar och Calle
Joel i sitt esse
Joel efter en hel dags firande.




Uppdatering fran Sydney kommer om nagra dagar. Hoppas att ni inte fryser ihjal darhemma:)
//Kram Sandra


Kommentarer
Postat av: Sara

Tack för att du ringde på julafton vännen. det var verkligen den bästa julklappen!! Boken "min förlorade oskuld" har jag också. Försökte läsa den men jag tyckte att den var sååååååååå dålig. Kom aldrig in i den. Så när jag hade ca 1/3 av boken kvar så gav jag upp! haha. Pussar

2009-12-27 @ 12:04:20
Postat av: Maritta o Masen

2009-12-31 @ 23:16:51
Postat av: Maritta o Masen

Hej Sandra! Vi vill önska dig ett riktigt Gott Nytt År med massor av härliga upplevelser varän du befinner dig i världen! Många kramar från Masen och Maritta!!

2009-12-31 @ 23:19:43
Postat av: friiida

jag känner igen en av killarna, joel, han känner anna eklöv tror jag,han gick på slagsta skolan! :D:D haha sjuk att ni träffa eskilstuna bor där ju!!! hahah! Miss u! <3 slusken hlsar sp mycket

2010-01-08 @ 15:37:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0